The attempts of Fernand Deligny: a theoretical study on the network with autistic children

Authors

Keywords:

Fernand Deligny, Autistic individuals, Inclusion, Differences

Abstract

In France, before the concept of disability entered public policy, the category of "maladjusted childhood" was used to refer to children and adolescents considered abnormal or deviant. Fernand Deligny, a 20th-century French educator, contributed to the formation of medico-legal-social technologies aimed at these individuals, integrated into educational policies between the 1940s and 1960s. Challenging the centrality of verbal language in defining the human, Deligny sought to create conditions for the creative development of these subjects through what he called "attempts." Focused on his work with autistic children and the erratic nature of his writing, this study aims to produce a theoretical understanding of Deligny's notions of attempt and network, exploring their conceptual implications.

Author Biographies

Pedro Ferreira, Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB) / doctoral student

Graduado em psicologia, mestre e doutorando em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB).

Andrea Wuo, Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB) / teacher

Mestre e doutora em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SUP) e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB).

References

ALMEIDA, P. R. Clínica do espaço: Infância, autismo e cartografia. 2024. 396 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2024.

ALVAREZ DE TOLEDO, S. Présentation du Pavillon 3. In: DELIGNY, F. Oeuvres. 2. ed. Paris: Arachnéen Éditions, 2017. p. 43-50.

BASCHET, J. A experiência zapatista: Rebeldia, resistência, autonomia. São Paulo: N-1 Edições, 2021.

CLASTRES, P. A sociedade contra o Estado. 5. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1990.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Kafka: Por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia (vol. 1). São Paulo: Editora 34, 2011.

DELIGNY, F. O aracniano e outros textos. São Paulo: N-1 edições, 2018.

DELIGNY, F. Oeuvres. 2. ed. Paris: Éditions Arachnéen, 2017.

FERREIRA, P. H. S. Nem inclusão, nem cura, mas a criação de um lugar comum: uma cartografia das tentativas de Fernand Deligny. 2024. 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Ciências da Educação, Artes e Letras, Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2024.

FERREIRA, P. H. S.; WUO, A. S. O pensamento de Fernand Deligny nas pesquisas em educação no Brasil. Revista Cocar, Belém, v. 19, n. 37, 2023.

FRANT, A. Janmari: mãos férteis em linhas. Cadernos Deligny, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 44-58, 2018.

GARCIA, A. L. Deligny latinoamericano: la potencia y los desafios de uma recuperación situada de su pensamiento. Cadernos Deligny, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 62-74, 2023.

KRTOLICA, I. La “tentative” des Cévennes. Deligny et la question de l’institution. Chimère, Paris, n. 72, p. 73-97, 2010.

LOURAU, R. A crítica do simbólico em Fernand Deligny. Mnemosine, Campina Grande, v. 13, n. 1, p. 293-304, 2017.

MIGUEL, M. Fernand Deligny e as ecologias do humano. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2024.

MIGUEL, M. Guerrilha e resistência em Cévennes. A cartografia de Fernand Deligny e a busca por novas semióticas deleuzo-guattarianas. Trágica: Estudos sobre Nietzsche, Rio de Janeiro, v. 8, p. 57-71, 2015.

MIGUEL, M. O materialismo deligniano. Introdução ao Encontro. Cadernos Deligny, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 4-10, 2018.

MIGUEL, M. Pour une pédagogie de la revolte: Fernand Deligny, de la solidarité avec les marginaux au perspectivisme. Cahiers du GRM, Toulouse, v. 14, p. 1-16, 2019.

MILTON, D. Tracing the influence of Fernand Deligny on autism studies. Disability & Society, Londres, v. 3, n. 2, p. 285-289, 2016.

PELBART, P. P. O avesso do niilismo: Cartografias do esgotamento. 2. ed. São Paulo: N-1 Edições, 2016.

SÉGUIN, A. de. Donner lieu à “ce qui não se voit pas”. Cadernos Deligny, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1,

p. 239-274, 2018.

SÉVÉRAC, P. Fernand Deligny, ou l’art d’être hors sujet. La vie des idées, Paris, 2023.

TEBET, G.; JUNIOR, W. de O.; SALLES, I. R. Pesquisar a educação infantil e o espaço com Fernand Deligny. Revista Instrumento, Juiz de Fora, v. 24, n. 2, p. 461-472, 2022.

VIVEIROS DE CASTRO, E. Metafísicas canibais: Elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

WINTER, M. Fernand Deligny et l’autisme aujourd’hui: repoussoir, apôtre, précurseur. In: MOREU, P.-F.; POUTEYE, M. (Org.). Fernand Deligny et la philosophie. Un étranger objet. Lyon: ENS Éditions, 2021.

p. 147-165.

Published

2025-11-28

Issue

Section

Artigos (fluxo contínuo)