Food and Nutrition Education in schools

guaranteeing the Human Right to adequate food

Authors

Keywords:

food and nutrition education, food and nutrition security, right to food, food colonialiality, community participation

Abstract

In Latin America, food and nutritional insecurity has increased since the COVID-19 pandemic, highlighting the importance of Food and Nutrition Education projects to promote access to healthy foods and combat hunger. This article aims to analyze the contributions of Food and Nutrition Education projects in mitigating this issue within the public school system of Araranguá, Santa Catarina. The methodological procedures included: the application of questionnaires to collect data and map projects within the schools; and conducting interviews with educators to better understand the practices adopted, which contributed to identifying the main success factors and challenges of the projects analyzed. The qualitative data analysis allows us to discuss three categories: food and nutritional security, pedagogical practices, and school community involvement. The results highlight the potential of food education practices in schools to strengthen food security, especially with community engagement.

Author Biographies

Vanessa Policarpo Maciel, Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)

Doutoranda em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina. Mestra em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina. Pesquisadora do GEDIC - Grupo de Pesquisa Educação, Infância e Cultura da Universidade do Sul de Santa Catarina e na Linha de Pesquisa Educação para a Democracia em contextos locais e globais. É nutricionista e possui graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2009) e graduação em História pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2005). Atualmente é assistente técnica pedagógica - Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina. Tem experiência na área de Educação.

Luciano Daudt da Rocha, Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)

Professor e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina (PPGE/UNISUL), na linha de pesquisa "Relações Culturais e Históricas na Educação". Doutor em História Global (2021) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Educação (2006) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Licenciado em História (2001) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Professor dos cursos de Graduação em História e Relações Internacionais da UNISUL. Pesquisa e orienta pesquisas sobre Educação para a Democracia e História Global. Membro do Comitê de Ética em pesquisa da Universidade do Sul de Santa Catarina (CEP/UNISUL).

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Published

2025-11-28

Issue

Section

Artigos (fluxo contínuo)