Working conditions of basic education teachers: precariousness and illness

Authors

Keywords:

Teaching work. Precariousness. Illness. Basic education.

Abstract

The article aims to understand the elements that highlight aspects of precarious working conditions for teachers in the state basic education network of Paraná. The justification for this study is based on the concern that there are indications of a growing process of teacher illness, especially intensified after the introduction of digital platforms in schools, whose pressure for access and use puts pressure on teachers and contributes to the loss of autonomy in their work. The methodology for this study was based on bibliographic and documentary research, based on references that deal with teaching work. During the research, we also used data and testimonies extracted from a survey carried out by the Union of Teachers of the Paraná State Public School Network (APP-Sindicato) in partnership with the IPO Institute (Institute of Opinion Research) in 2023. Given the educational scenario in the State of Paraná, we believe that there is an urgent need to invest in better working conditions, so that teachers, motivated to perform their social function, can contribute to the construction of a more humanized education and with healthier working conditions.

Author Biographies

Silvia Alves dos Santos, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

SILVIA ALVES DOS SANTOS  é doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Docente no Departamento de Educação e no Programa de Pós-graduação Strictu Sensu em Educação da Universidade Estadual de Londrina – Paraná.

Isabela Aparecida Rodrigues Costa, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Master in Education from the Postgraduate Program in Education at the State University of Londrina (UEL). Postgraduate in Neuropsychopedagogy, Coordination of Pedagogical Work and Specialized Educational Service from Faculdade Campos Elíseos (2018-2019). Graduated in Pedagogy from UEL (2014-2018). She is a statutory teacher at the Municipality of Londrina.

 

References

Profa. Dra. Silvia Alves dos Santos

Universidade Estadual de Londrina – Londrina - Paraná - Brasil

Departamento de Educação

Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Trabalho, Políticas Educacionais e Formação Humana (CNPq)

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0647-750X

E-mail: sillalves@uel.br

Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/6071485632653631

ID Lattes: 6071485632653631

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão. Atualmente é professora Associada na Universidade Estadual de Londrina .Coordena Grupo de Pesquisa em Trabalho, Políticas Educacionais e Formação Humana na Universidade Estadual de Londrina. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas Educacionais e o mundo do Trabalho, atuando principalmente nos seguintes temas: Estado, Trabalho e Educação, Precarização do trabalho, Trabalho docente, Pedagogia Histórico-Crítica, Ensino Médio, Formação de professores.

Published

2025-12-09

Issue

Section

Artigos (fluxo contínuo)