Interpreting TikTok: the critical threshold between the sire´s song and the obsolescende of school

Authors

Keywords:

Imagetic Culture, Technological Convergence, Compulsion to Repetition, Educational Impacts

Abstract

This essay discusses the impact of digital technologies on contemporary societies, focusing on the algorithmic transmission of culture and its ability to shape cognition. TikTok is analyzed as an expression of imagetic culture, highlighting its role as a successor to technologies such as televisions and video games. The lack of regulation allows for a dynamic and often uncontrolled visual culture. The essay addresses the need for a critical analysis of TikTok as a medium of imagetic culture, considering its impact on cultural production and consumption. It is crucial to promote a healthy imagetic culture and face the challenges of responsible use of digital technologies. Education plays a fundamental role in raising critical awareness about the uses and consequences of these platforms. Families, schools, society, and public policies must come together to ensure a safe and healthy online environment, especially for young users.

Author Biographies

Fernando Lionel Quiroga, Universidade Estadual de Goiás

Professor Doutor da Universidade Estadual de Goiás (UEG) na área de Fundamentos da Educação, em Regime de Tempo Integral de Dedicação à Docência e à Pesquisa (RTIDP). Lotado no Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede (CEAR), atua na função de Professor Formador e Pesquisador. É membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Linguagens e Tecnologias (PPG-IELT/ Campus Jundiaí/Anápolis).

Diogo Assis Moreira, Universidade Estadual de Goiás

Mestrando do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT) da Universidade Estadual de Goiás (UEG). Coordenador Pedagógico dos cursos de graduação na Faculdade SENAI Roberto Mange, Anápolis – Goiás.

Adriana Sodré de Assis , Universidade Estadual de Goiás

Mestranda do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT) da Universidade Estadual de Goiás (UEG). Técnica Editora na Universidade Evangélica de Goiás (UniEVANGÉLICA).

References

ARENDT, H. A crise na educação. In: ARENDT, H. Entre o passado e o futuro: oito exercícios sobre o pensamento político. Tradução de Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2011. p. 173–196.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas: Magia e técnica, arte e política. 6. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.p. 165-196.

CHAGAS, D. L.. Rastros do pós-humano na estética do audiovisual: do cinema ao TikTok. 2023. Dissertação de Mestrado Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Disponível em https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39938. Acesso em: 04 jun 2025.

DAWKINS, R. The selfish gene. Oxford University Press, 1990.

DESMURGET, M. A fábrica de cretinos digitais: os perigos das telas para nossas crianças. São Paulo: Vestígio, 2021. Tradução de Mauro Pinheiro.

FEENBERG, A. Tecnologia, Modernidade e Democracia. Portugal: Inovatec, 2015.

GIRARDI, N. S. Moda na era do Tiktok: do supermercado de estilos às tendências virais. 2023. Dissertação de Mestrado Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Disponível em: https://meriva.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/25081/1/000505520-Texto%2Bcompleto-0.pdf. Acesso em 20 abr. 2024.

GITLIN, T. Mídias sem Limite. Tradução de Maria Beatriz de Medina. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

HAN, B.-C. Psicopolítica: Neoliberalismo e as Novas Formas de Poder. Tradução de Mauricio Liesen. São Paulo: Âyiné, 2020.

HELMOND, A. The platformization of the web: making web data platform ready. Social media + Society, Chicago, p. 1-11, 2015. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/2056305115603080. Acesso em 24 abr. 2024.

LEVY, P. O que é virtual? Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Ed. 34, 1996.

JOURNAL EN FRANÇAIS FACILE RFI. Relatório encomendado pelo governo francês propõe a proibição do uso de telas por menores de 3 anos. Radio France Internationale, 30 abr. 2024. Disponível em: https://www.rfi.fr/br/fran%C3%A7a/20240430-relat%C3%B3rio-encomendado-por-governo-franc%C3%AAs-prop%C3%B5e-a-proibi%C3%A7%C3%A3o-do-uso-de-telas-por-menores-de-3-anos. Acesso em: 30 maio 2024.

MARCETIC, B. A péssima ideia dos EUA de banir o TikTok. Jacobin Brasil, 15 mar. 2024. Disponível em: https://jacobin.com.br/2024/03/a-pessima-ideia-dos-eua-de-banir-o-tiktok/. Acesso em: 19 maio 2024.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. Livro 3, v.4, 2 ed. São Paulo: Nova Cultural, 1985

MORAES, R. Plataformização da educação. Brasil 247, 25 maio 2021. Disponível em: https://www.brasil247.com/blog/plataformizacao-da-educacao. Acesso em: 19 maio 2024.

MOREIRA, D. A. Escola pública como patrimônio imaterial [manuscrito]. 2021. (apud Santos, Milton. Por uma outra globalização – do pensamento único à consciência universal. 6ª Edição. Rio de Janeiro e São Paulo: Editora Record, 2001, p. 66-67.

NÖTH, W.; SANTAELLA, L. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 1998.

POELL, T.; NIEBORG, D.; VAN DIJCK, J. Plataformização. Revista Fronteiras, São Leopoldo, v. 22, n.1, p. 2-10, 2020.

QUIROGA, F. L.; BESSA, R. A educação em tempos de smartphones e redes sociais: por uma crítica permanente no enfrentamento da dessubjetivação e monitoramento. Revista Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 17, p. e51341, 2024. DOI: 10.1590/1983-3652.2024.51341. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/51341. Acesso em: 27 maio. 2024.

SALCEDO, B. Como redes sociais hackeiam sua mente. A senha para sua atenção é: neurociência e psicologia comportamental. Revista Arco, UFSM, 28 jan. 2021. Disponível em: https://www.ufsm.br/midias/arco/como-redes-sociais-hackeiam-sua-mente. Acesso em: 15 out. 2024.

SICHMAN, J. S. Inteligência artificial e sociedade: avanços e riscos. Estudos Avançados, São Paulo, v. 35, n. 101, p. 113-126, jan./abr. 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/185024. Acesso em: 4 out. 2024.

SELWYN, N. Educação e tecnologia: questões críticas. In: FERREIRA, Giselle Martins dos Santos et al. Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES, 2017. p. 85-102.

TÜRCKE, C. Sociedade Excitada: filosofia da sensação. Editora Unicamp: Campinas-SP, 2010.

Published

2025-06-17

How to Cite

Quiroga, F. L., Moreira, D. A., & Sodré de Assis , A. . (2025). Interpreting TikTok: the critical threshold between the sire´s song and the obsolescende of school . Revista Educação E Cultura Contemporânea, 22. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11398

Issue

Section

Artigos (fluxo contínuo)