Instagram social network and contemporary subjectivation practices: a literature review

Authors

Keywords:

Palavras-chave: redes sociais; Instagram; práticas de subjetividade; sociedade contemporânea

Abstract

This paper aims to examine the power of the social network Instagram in shaping contemporary subjectivities. This is a literature review, part of a broader research, which seeks to analyze subjectivation practices mediated by social networks. For the review, the Capes journal portal was used as a research base, using the search string: Social networks AND Subjectivities AND Instagram. Publications from the last four years (2019–2023) were selected to highlight current and emerging trends. A total of 32 studies were found, and after applying eligibility criteria, nine articles were selected for analysis and discussion. The articles address topics such as student influence, health aestheticization, political positions, resistance during pandemics, female empowerment, and fashion perception, offering a critique of contemporary digital practices.

Author Biographies

Patrícia Nogueira, Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR) e graduada em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário São Lucas (FSL). Atualmente, professora da Secretaria Estadual de Educação de Rondônia (SEDUC-RO), onde desenvolve práticas pedagógicas no ensino de Ciências e Biologia com ênfase em inclusão e formação crítica.

Regina Célia Linhares Hostins, Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)

Master and PhD in Education Sciences from the Federal University of Santa Catarina (2000; 2006). He completed his post-doctorate in 2013, at the Institute of Education, University College of London, England, with the collaboration of Prof Dr Stephen Ball, in the field of Sociology of Education, developing studies on Theoretical-methodological Approaches in Educational Policy Research. She is a Productivity-PQ-2 CNPq researcher and full-time professor in the Postgraduate Program in Education (Masters and Doctorate) at the University of Vale do Itajaí, SC. She coordinates the Research Group Observatory of Educational Policies, in which she develops research, subsidized by CNPq, CAPES and FAPESC and participates as a guest researcher at the Laboratory Observatory of School Practices, (OPE/UDESC) and in the Research Group Observatory of Special Education and Educational Inclusion (ObEE/UFRRJ). His research has been directed towards two axes of investigation: 1. Higher Education Policies (Undergraduate and Postgraduate); 2. Special Education Policies from the perspective of Inclusive Education.

References

BIADENI, B. S.; CASTRO, G. G. S. Studygram: os modos “instagramáveis” de ser estudante. Comunicação & educação, v. 27, n. 2, p. 88-104, 2022. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/7438/743880461008.pdf. Acesso em: 4 dez. 2025.

BRZOZOWSKI, F. S.; MELIM, M. J. Imagem e biopoder: um estudo dos processos de subjetivação implicados nas dinâmicas do Instagram. INTERthesis: revista internacional interdisciplinar, v. 18, n. 1, p. 1-21, 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/1807-1384.2021.e79112.

CARVALHO, J. P. S. T.; MAGALHÃES, P. M. L. S.; SAMICO, F. C. Instagram, narcisismo e desamparo: um olhar psicanalítico sobre a exposição da autoimagem no mundo virtual. Revista mosaico, v. 10, n. 2, p. 87-93, 2019. DOI: https://doi.org/10.21727/rm.v10i2.1836.

CONDE, T. N.; SEIXAS, C. M. Movimento body positive no Instagram: reflexões sobre a estetização da saúde na sociedade neoliberal. Revista eletrônica de comunicação, informação e inovação em saúde, v. 15, n. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.29397/reciis.v15i1.2067.

DALMASO, S. C. A vida exposta nas redes sociais: apontamentos sobre identidade, construção e representação do eu. In: SIMPÓSIO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM CIBERCULTURA, 7., 2013. Anais... Disponível em: https://abciber.org.br/simposio2013/anais/pdf/Eixo_7_Redes_Sociais_na_Internet_e_Sociabilidade_online/25947arq95514759091.pdf. Acesso em: 4 dez. 2025.

DARCIE, M. P.; MILANEZI, M. J. F. “Blogueirinha rica não entende de Brasil”: cobrança pelo posicionamento político e manifestações de influenciadores na internet. Revista extraprensa, v. 12, p. 274-289, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/extraprensa2019.152260.

FARIAS, L.; MONTEIRO, T. A identidade adquirida nas redes sociais através do conceito de persona. In: PRÊMIO EXPOCOM 2012 – EXPOSIÇÃO DA PESQUISA EXPERIMENTAL EM COMUNICAÇÃO - INTERCOM, 19., 2012. Anais… Ceará: Universidade Federal do Ceará, INTERCOM, 2012. p. 1-11.

FOUCAULT, M. Sécurité, territoire, population: cours au collège de France, 1977-1978. Paris: Gallimard/Seuil, 2004.

FOUCAULT, M. Do governo dos vivos. São Paulo: Centro de Cultura Social, 2009.

INSTAGRAM. Entendendo a verificação no Instagram. Instagram, 2021. Disponível em: https://about.instagram.com/pt-br/blog/announcements/understandingverification-on-instagram. Acesso em: 9 jul. 2023.

MOURA, T. S.; SILVA, F. V. A constituição do sujeito ansioso no Instagram no decurso da pandemia da covid-19: notas sobre o funcionamento das práticas psicoterapêuticas de leitura e escrita. Trama, v. 18, n. 44, p. 68-82, 2022. DOI: https://doi.org/10.48075/rt.v18i44.29526.

ROSE, N. Inventing our selves: psychology, power and personhood. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

RUIZ, M. A. A. Discurso e(m) re(x)istência no/pelo digital: memórias de um acontecimento e a arte em rede. Estudos linguísticos, São Paulo, v. 51, n. 1, p. 360-378, 2022. DOI: https://doi.org/10.21165/el.v51i1.3318.

VIANA, A. R. L.; LIMA, I. F.; SOARES, G. S. Informação e empoderamento feminino no Instagram: estudo a partir de coletivos feministas. Em questão, v. 29, p. e-123530, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1808-5245.29.123530.

ZOGBI, R. N. S.; DORETTO, J. Percepção de moda no Instagram: uma análise dos perfis de Camila Coutinho e Garotas Estúpidas. RuMoRes, v. 17, n. 33, p. 78-98, 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2023.213488.

Published

2025-12-23

Issue

Section

Artigos (fluxo contínuo)