“WHEN THEY ASKED ME TO CONDUCT THAT ORCHESTRA, I WAS SHAKING ALL OVER”: MUSICAL MULTILITERACY IN THE 1st YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL

Authors

Keywords:

Alfabetização. Multiletramentos. Multiletramento Musical. Música. Ensino Fundamental.

Abstract

This article investigates the meanings that multiliteracies can assume in the literacy process of first-grade students when mediated by music education. The research was conducted in 2023 in a first-grade classroom at Escola Municipal Professor Paulo de Almeida Campos, in Niterói, Brazil. The objective was to understand how multiliteracies may enhance literacy by promoting multiple modes of expression, dialogical pedagogical practices, and connections with students’ sociocultural realities. The study is grounded in the epistemology of practices and experience-based research, drawing on conversations with students, written and artistic productions, and photographic and audiovisual records. The findings indicate that the experience disrupted transmissive and decontextualized approaches, fostering authorship, active listening, and children’s protagonism. We conclude that multiliteracies mediated through music strengthen formative processes and represent a promising path for fostering critical, creative, and participatory learners.

Author Biographies

Luciana da Silva Santos Oliveira, Universidade Estácio de Sá

Mestre em Educação pela Universidade Estácio de Sá. É Professora dos Anos iniciais do Ensino Fundamental I e Pedagoga da Rede Municipal de Niterói/RJ. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Magistério, Orientação Educacional, Supervisão e Planejamento.

Felipe Carvalho, Universidade Estácio de Sá (UNESA) /AFYA-UNIGRANRIO

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá (PPGE/UNESA) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Saúde- (PPGECS/AFYA-UNIGRANRIO). Coordenador do Grupo de Pesquisa em Educação e Cibercultura (GPEC/CNPq). É Jovem Cientista do Nosso Estado/FAPERJ.

References

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=html&lang=pt. Acesso em: 18 ago. 2025.

CARVALHO, F.; PIMENTEL, M. Desculpa a interrupção, professor, eu nem sei se eu poderia te interromper: quais os sentidos da conversação em aula? Revista Periferia, v. 14, n. 3, p. 127–148, 2022. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/periferia/article/view/70850. Acesso em: 28 nov. 2025.

CHIARETTI, M.; SILVA, H. L. Entre mundos sonoros: modos de escuta e aprendizagem da música. In: Anais do IV Congresso da Associação Brasileira de Educação Musical. [S. l.]: ABEM, [s. d.]. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v4/papers/958/public/958-4535-1-PB.pdf. Acesso em: 27 jul. 2025.

CORREIA, M. A. A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação. Educar, Curitiba, n. 36, p. 127–145, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/ngTrrtSZF7t8CxbZFqFMmwP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 jun. 2025.

FISCHER, R. M. B. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 197–223, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/SjLt63Wc6DKkZtYvZtzgg9t/abstract/?lang=pt. Acesso em: 03 jan. 2025.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.

OLIVEIRA, L. S. S. Multiletramentos no processo de alfabetização: uso das tecnologias no 1º ano do ensino fundamental. Mestrado em Educação - Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2025.

OLIVEIRA, L. S. S.; CARVALHO, F. Multiletramentos no Ensino Fundamental: Revista Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 3, p. 739–763, 2024. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/49729. Acesso em: 14 ago. 2025.

PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. IA generativa e educação: práticas e teorizações. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação – SBC, 2025. Disponível em: https://books-sol.sbc.org.br/index.php/sbc/catalog/view/182/812/1608. Acesso em: 06 dez. 2025.

ROCHA, N. Os 3 erres: reutilizar, reduzir, reciclar. São Paulo: Escala Educacional, 2010.

VICENTINI, L.; ZANARDI, J. K. Entrevista com Roxane Rojo, professora do Departamento de Linguística Aplicada da UNICAMP. Palimpsesto, Rio de Janeiro, n. 21, p. 329–339, jul./dez. 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/palimpsesto/article/view/35118/24830. Acesso em: 4 jul. 2024.

Published

2025-12-12

Issue

Section

Seção temática 2025: literacias