The evolution of public debates: from the Greek Agora to social media

Authors

Keywords:

Citizen participation, Digital platforms, Public sphere

Abstract

This article investigates the transformation of public debate spaces, from the Greek Agora to contemporary social networks, based on Jürgen Habermas' theory of the Public Sphere. It begins with the problematic of how digital technologies and recent social dynamics have reconfigured the forms of deliberation and citizen participation, raising questions about the quality and inclusion in current public discussion environments. The analysis, of a qualitative nature and based on a bibliographic review, examines the changes in discursive practices throughout history and their social, cultural and political implications. The results indicate that, although digital platforms expand access to public debate, they also impose new challenges to the construction of a democratic public sphere, such as discursive fragmentation and the dissemination of misinformation. The study concludes that understanding these transformations is essential to promote a more inclusive, critical and participatory public sphere in the digital age.

Author Biographies

Thereza Carolina Gonçalves Vieira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Bacharel em Administração pela Faculdade de Ciências Econômicas do Triângulo Mineiro (FCETM) e Licenciada em Letras Português/Inglês pela Universidade de Franca (UNIFRAN). Especialista em Docência Universitária e Mestre em Educação, ambas pela Universidade de Uberaba (UNIUBE). Concluiu seu Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

Alexandra Bujokas de Siqueira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Graduada em Jornalismo pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) (1991-1994), fez mestrado em Educação (1995-1998) e doutorado em Educação Escolar (2001-2005) pela mesma universidade. Fez doutorado sanduíche (2004) e pós-doutorado (2006-2007) na The Open University inglesa. Foi pesquisadora visitante do UCL Knowledge Lab do Instituto de Educação da University College London (2011-2012). É professora da Universidade Federal do Triângulo Mineiro desde 2009, onde ministra disciplinas sobre educação midiática.

References

ALMEIDA, J. Esfera pública democrática: a mídia e a opinião pública ativa. Entropia, [s. l.], v. 1, n. 01, p. 45–67, 2022. Disponível em: https://www.entropia.slg.br/index.php/entropia/article/view/365. Acesso em: 26 jun. 2025.

ALMEIDA, P. R. A. A esfera pública política no pensamento de Jürgen Habermas: problemas, limites e perspectivas. 2018. 255 f. Tese (Doutorado em Filosofia) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, João Pessoa, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/13173. Acesso em: 29 jan. 2024.

AMAZEEN, M. A. Journalistic interventions: the structural factors affecting the global emergence of fact-checking. Journalism, [s. l.], v. 21, p. 95-111, 2020. DOI: https://doi.org/10.1177/1464884917730217.

ARISTÓTELES. Constituição dos atenienses. 4. ed. Lisboa: Calouste Gulbenkian, 2015.

BRASIL. [Projeto de Lei nº 2630, de 3 de julho de 2020]. Institui a Lei Brasileira de Liberdade, Responsabilidade e Transparência na Internet. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2020. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=1909983&filename=PL%202630/2020. Acesso em: 25 abr. 2023.

BRUM, J. A hipótese do agenda setting: estudos e perspectivas. Razón y Palabra, [s. l.], n. 35, out./nov. 2003.

BUCCI, E. Pós-política e corrosão da verdade. Revista USP, São Paulo, n. 116, p. 19–30, 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i116p19-30.

BUNDTZEN, S. Understanding how algorithmic ranking practices affect online discourses and assessing proposed alternatives. London: ISD, 2022. Disponível em: https://www.isdglobal.org/isd-publications/suggested-for-you-understanding-how-algorithmic-ranking-practices-affect-online-discourses-and-assessing-proposed-alternatives/. Acesso em: 4 mar. 2024.

CADOUX, T. J. Solon. In: Encyclopaedia Britannica. [S. l.], 2025. Disponível em: https://www.britannica.com/biography/Solon. Acesso em: 26 jun. 2025.

CAMP, J. M. The Athenian Agora: excavations in the heart of Classical Athens. Londres: Thames & Hudson, 1986. Disponível em: https://labeca.mae.usp.br/pt-br/articles/translations/. Acesso em: 23 jan. 2024.

CAPUCHO, L. R.; SILVA, P. R. Importância das agências de checagem de fatos no combate às Fake News e possibilidades para o ensino de química. Scientia Naturalis, Rio Branco, v. 5, n. 2, p. 473-494, 30 dez. 2023. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SciNat/article/view/6552. Acesso em: 21 fev. 2024.

CASTRO, D. Agenda-setting: hipótese ou teoria? Análise da trajetória do modelo de agendamento ancorada nos conceitos de Imre Lakatos. Intexto, Porto Alegre, n. 31, p. 197–214, 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/46390. Acesso em: 10 mar. 2024.

CLEZAR, R.; VITALI, M. Censura e repressão nas ondas do rádio. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Jornalismo) – Faculdade SATC, Criciúma, 2016. Disponível em: http://site.satc.edu.br/admin/arquivos/30070/Rafaela_Clezar.pdf. Acesso em: 15 fev. 2023.

COHEN, B. C. The press and foreign policy. Princeton: Princeton University Press, 1963.

CORRÊA, M. V. G. Censura na ditadura militar. [S. l.]: InfoEscola, 2023. Disponível em: https://www.infoescola.com/historia/censura-na-ditadura-militar/. Acesso em: 14 set. 2023.

DICIO. Dicionário online de português. Porto: 7Graus, 2019. Disponível em: https://www.dicio.com.br. Acesso em: 23 jan. 2024.

DOMINGUEZ, J. E. Lei de Imprensa impõe a censura prévia. [S. l.]: Ensinar História, 2023. Disponível em: https://ensinarhistoria.com.br/linha-do-tempo/lei-de-imprensa-impoe-a-censura-previa/. Acesso em: 25 set. 2023.

DUARTE, A. Rádio Sociedade do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: FGV, 2023. Disponível em: https://atlas.fgv.br/verbetes/radio-sociedade-do-rio-de-janeiro. Acesso em: 6 maio 2024.

EVOLUÇÃO da internet no Brasil. Sistema RNP, [s. l.], 10 jun. 2022. Disponível em: https://www.rnp.br/comunidades/evoluo-da-internet-no-brasil/. Acesso em: 25 set. 2023.

FÁVERO, O. Movimento de Educação de Base - MEB. Belo Horizonte: UFMG, 2010. Disponível em: https://gestrado.net.br/verbetes/movimento-de-educacao-de-base-meb/. Acesso em: 23 jan. 2024.

FIORAVANTI, C.; VASCONCELOS, Y. Pensador do mundo digital. Revista Pesquisa Fapesp, São Paulo, ed. 319, p. 25-29, set. 2022. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/revista/ver-edicao-editorias/?e_id=457. Acesso em: 23 jan. 2024.

GALANTE, I.; MANDELLI, M. Os limites do 'fact-checking'. [S. l.]: Educa Mídia, 2020. Disponível em: https://educamidia.org.br/os-limites-do-fact-checking/. Acesso em: 21 mar. 2024.

GIDDENS, A. Sociologia. 6. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.

HABERMAS, J. Direito e democracia: entre facticidade e validade. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1997. v. 2.

HABERMAS, J. Mudança estrutural da esfera pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.

KENT, M. L. Using social media dialogically: public relations in the reviving democracy. Public Relations Review, [s. l.], v. 39, n. 4, p. 337-345, nov. 2013. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0363811113001136. Acesso em: 10 fev. 2023.

LEI de imprensa faz 48 anos: entenda a diferença entre censura e regulação. Defesa da Classe Trabalhadora, [s. l.], 9 fev. 2015. Disponível em: https://www.defesaclassetrabalhadora.com.br/lei-de-imprensa-faz-48-anos-entenda-a-diferenca-entre-censura-e-regulacao-2/. Acesso em: 11 abr. 2023.

LEITE, P. M. Censura prévia do TSE é ridículo mundial. [S. l.]: Brasil 247, 2018. Disponível em: https://www.brasil247.com/blog/censura-previa-do-tse-e-ridiculo-mundial. Acesso em: 19 abr. 2023.

LEWANDOWSKY, S.; ECKER, U. K. H.; COOK, J. Beyond misinformation: understanding and coping with the “post-truth” era. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, [s. l.], v. 6, n. 4, p. 353–369, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jarmac.2017.07.008.

MARK, J. J. Ágora. Tradução de Jonas Tenfen. [S. l.]: World History Encyclopedia, 2021. Disponível em: https://www.worldhistory.org/trans/pt/1-512/agora/. Acesso em: 23 jan. 2024.

MCCOMBS, M. E.; SHAW, D. L. The agenda-setting function of mass media. The Public Opinion Quarterly, [s. l.], v. 36, n. 2, p. 176-187, 1972. Disponível em: [link suspeito removido]. Acesso em: 23 jan. 2024.

MCCOMBS, M. E. A look at agenda-setting: past, present and future. Journalism Studies, [s. l.], v. 6, n. 4, p. 543-557, 2005. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14616700500250438. Acesso em: 23 jan. 2024.

MEIRELES, C. Checagem de fatos, um novo nicho no Jornalismo. [S. l.]: Politize!, 2017. Disponível em: https://www.politize.com.br/checagem-de-fatos/. Acesso em: 29 fev. 2024.

MIGUEL, L. F. O jornalismo no novo ambiente comunicacional: uma reavaliação da noção do “jornalismo como sistema perito”. Tempo Social, São Paulo, v. 34, n. 2, p. 195–216, 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2022.195368.

OLIVEIRA, J. C. C. Habermas e a esfera pública: as aventuras de um conceito. Argumentos: revista de filosofia, Fortaleza, n. 26, jul./dez. 2021. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/61090. Acesso em: 15 abr. 2024.

OLIVEIRA, V. A. R. Mudança estrutural da esfera pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 8, n. 4, p. 782–788, dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/vPjftQ53zpGp9PvH9BWWkPw/. Acesso em: 29 jan. 2024.

PALÁCIOS, M. Fake News e a emergência das agências de checagem: terceirização da credibilidade jornalística? Braga: Universidade do Minho, 2019. Disponível em: https://core.ac.uk/display/268088765. Acesso em: 27 fev. 2024.

PRADO, M. História do rádio no Brasil. 3. ed. São Paulo: Boa Prosa, 2012.

RIBEIRO, C. Medo nas escolas: como o jornalismo e as redes sociais podem propagar situações de crise. Fortaleza: O Povo, 2023. Disponível em: https://www.opovo.com.br/noticias/brasil/2023/04/13/como-o-jornalismo-e-as-redes-sociais-podem-ajudar-a-prevenir-situacoes-de-crise.html. Acesso em: 25 set. 2023.

RODRIGUES, M. P.; LOPES, R. F. B. A influência das redes sociais na formação da opinião pública e nas decisões judiciais. Revista Estação Científica, Juiz de Fora, p. 30-49, jan./jun. 2021. Disponível em: https://estacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/estacaocientifica/issue/view/274/140. Acesso em: 6 maio 2024.

SANTOS, W. B. Participação coletiva e arenas de deliberação: sobre o conceito de esfera pública em Jürgen Habermas. Revista Abordagens, João Pessoa, v. 1, n. 2, ago./dez. 2019. Disponível em: [link suspeito removido]. Acesso em: 31 jan. 2024.

Published

2025-12-23

Issue

Section

Artigos (fluxo contínuo)