"SCHOOLS OF THE FUTURE" OF FLORIANÓPOLIS AND DIGITAL LITERACY

WHAT DO THE NORMATIVE DOCUMENTS SAY?

Authors

Keywords:

Digital Literacy, Elementary Education, Documentary Research, School of the Future.

Abstract

The objective of this article is to analyze the concept of Digital Literacy that underpins the educational policy establishing the "Schools of the Future" by the Municipal Government of Florianópolis. To this end, using the Content Analysis method, we examined the documents related to this educational policy, linking them to the Political-Pedagogical Projects (PPP) of the four "Schools of the Future." Our findings indicate that the concept of Digital Literacy presents different configurations: in the two documents published by the Municipal Department of Education and in the PPPs of two Schools of the Future, Digital Literacy is considered one of the languages to be developed with the aim of forming autonomous and critical individuals. However, in the other two PPPs, the concept is not even mentioned. In light of this, there is a need to promote both practical and theoretical actions that substantiate educational practices in a conscious, consistent, and emancipatory manner.

 

Author Biographies

Patricia Amelia Martins Palharin, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

É graduada em Licenciatura em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2021) e mestra em Educação pela mesma instituição. Atualmente é doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC, com bolsa PROMOP. Faz parte do grupo de pesquisa Educaciber/UDESC desde 2022.

Martha Kaschny Borges, Universidade do Estado de Santa Catarina

É graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1991), mestre em Educação pela Université Pierre Mendes France II (1998), mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997) e doutora em Educação pela Université Pierre Mendes France II (2001). Foi Presidente e Diretora Técnico-Científico da Fundação Escola de Governo ENA. Atualmente é professora titular da Universidade do Estado de Santa Catarina, professora permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação— PPGE/UDESC e em Administração — ESAG/UDESC. Realizou Estágio Pós- -Doutoral na Université Aix-Marseille, na França, e Estágio Pós-doutoral na Universitat de Barcelona, na Espanha, em 2015. Foi professora convidada da Università degli Study di Firenze. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente na linha de pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologias, com os seguintes temas: Educação e Cibercultura, Tecnologias Digitais na Educação, Teoria Ator-Rede, Formação de Professores, Processos de Ensino e de Aprendizagem na Cultura Digital, Competências Digitais Docentes

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Published

2025-12-12

Issue

Section

Seção temática 2025: literacias