MEDIATIONAL PROCESSES IN LEARNING TO READ AND WRITE: POSSIBILITIES IN LITERACY AND READING DEVELOPMENT

Authors

Keywords:

Literacy. Reading development. Mediation.

Abstract

This research intents to analyze studies on mediational processes in the school environment, focusing on literacy and reading development in the early years of elementary education through a literature review. The searches were conducted in the BDTD, SciELO, and CAPES databases using the descriptors “pedagogical mediation or mediating teacher,” “literacy or reading development,” and “early years.” It was sought to be based on the studies of Magda Soares, Vygotsky and others. The analyzed studies highlight learning possibilities associated with mediation in literacy and reading development processes. The findings emphasize the importance of mediation, both by teachers and through pedagogical devices, in facilitating the acquisition of skills. The study concludes that mediational processes help students grasp the importance of literacy and engage more critically with texts, recognizing their social function and social contexts applications.

Author Biographies

Juliana Lourenço, Universidade Estadual do Oeste do Paraná -UNIOESTE

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Ensino pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Campus Foz do Iguaçu - PR (PPGEn/ UNIOESTE). Licenciada em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC/PR) e Graduada em Pedagogia pela Faculdade Educacional da Lapa. Possui especialização em Gestão Escolar, Supervisão e Orientação Educacional, Educação Inclusiva e Neuropsicopedagogia. Atualmente é Professora dos anos iniciais do ensino fundamental na Prefeitura Municipal de Foz do Iguaçu. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática e trabalho docente (GEPEMTD). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem.

Reinaldo Antonio Silva-Sobrinho, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Doutor em Ciências - Área de Saúde Pública pela Universidade de São Paulo - USP e Pós-Doutorado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo - USP . Foi coordenador do Programa de Pós-Graduação (Stricto Sensu) em Saúde Pública em Região de Fronteira - Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste. Atua como pesquisador na Universidade de São Paulo-USP e, é professor - pesquisador (Associado - B) na Graduação e Pós-graduação (Stricto Sensu) na Unioeste, nas disciplinas de Epidemiologia e Vigilância em Saúde (graduação) e Estudos Epidemiológicos (Pós-graduação). Professor Visitante na Universidad Nacional de Misiones - Argentina (Maestría en Salud Pública y Enfermedades Transmisibles). Foi Bolsista pela Secretaria de Estado da Ciência e Tecnologia e Ensino Superior do Paraná (SETI). Desenvolve suas atividades no campo da Saúde Pública, com foco em Epidemiologia, atuando principalmente nos temas a seguir: Métodos Epidemiológicos, Pesquisa Operacional em Saúde e Epidemiologia de Doenças Transmissíveis Emergentes e Reemergentes em região de fronteira internacional. Tem experiência de campo, pesquisa e ensino em tuberculose, hanseníase, Covid-19, Atenção Primária em Saúde e vigilância epidemiológica.

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Published

2025-12-12

Issue

Section

Seção temática 2025: literacias