Educação, tecnologias digitais e e-Cidadania: um olhar para os direitos humanos, formação crítica e democracia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5935/2238-1279.2025v220032

Keywords:

e-Cidadania, Tecnologias digitais na educação, Democracia, Direitos Humanos

Abstract

This study is based on the triad of teaching, research, and extension, bringing the bibliographies and discussions from a subject entitled "Democracy, teacher training, and technologies in emerging contexts" from the Graduate Program in Education (PPGE/UFG) and the research "Quality and regulation in the context of open, flexible or distance education." The study is linked to discussions from the Study and Research Group on Technologies and Distance Education (GEaD/UFG/CNPQ) and the extension project "Training and Studies in Education and Democracy." It aims to reflect on the importance of digital technologies in educational processes from the perspective of human and democratic training in the context of e-Citizenship, raising awareness about the critical use of technologies to overcome inequalities and promote social justice. To this end, the study adopted a descriptive qualitative approach based on bibliographic research. It is possible to conclude that training in the critical use of technologies in educational processes is essential to reducing inequalities and fighting for a more just and egalitarian digital society, thus guaranteeing the universal rights of citizens.

Author Biographies

Larissa Mendes Medeiros, Universidade Federal de Goiás

Doutoranda em Educação no programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de Goiás (UFG), mestra em Engenharia de Edificações e Ambiental pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), bacharel em arquitetura e urbanismo (UNIC) e tecnóloga em desenvolvimento de sistema para internet (CEFET-MT). Professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT).

Daniela da Costa Britto Pereira Lima, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento (UFRJ) e Pós-Doutora em Educação (UFMT). Professora do Curso de Pedagogia da UFG e atual coordenadora (2022-atual) do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Tecnologias e Educação a Distância – GEaD/CNPq/UFG. Editora chefe da Revista EmRede (Unirede) e Editora Associada da RBPAE/Anpae. Foi coordenadora geral da Rede de pesquisa em Educação a Distância da região Centro-Oeste (CNPq, 2015-2018; 2019-2021) e atualmente é líder da Rede de Pesquisa em EaD Brasil, América Latina e Moçambique (Unirede, 2021-2024 e CNPq, 2023-2026). Coordenadora do GT -16 da Anped Centro - Oeste (2022-atual) e Coordenadora do Forpred- CO (2022-atual).

Luiz Fernando Gonçalves da Silva Araújo, Universidade Federal de Goiás

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (PPGE/UFG) na linha pesquisa: Estado, Políticas e História da Educação. Membro do grupo de Estudos e Pesquisas em Tecnologias e Educação a Distância (GEaD/UFG/CNPQ). Servidor público, técnico administrativo em educação (TAE) - Administrador na UFG.

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Published

2025-11-28

Issue

Section

Artigos (fluxo contínuo)