Indigenous children in Brazil:

What is the contribution from Education researches for the experience of childhood in the indigenous context?

Authors

Keywords:

Childhoods, Indigenous children, Indigenous childhoods, Bibliographical research, Indigenous school education.

Abstract

This work presents how indigenous children are reported in Brazil by Educational scientific researches. A research clipping was applied to a bigger bibliographic survey data (which also covered the areas of Psychology, Anthropology and Sociology). It was selected 192 national scientific journals, 80 of which were from Education. Eight descriptors were searched in the article abstracts, generating more than 6 thousand occurrences of articles, more than 3 thousand of which were from Education. We refined the results, specifically in the area of ​​Education: only 27 articles deal with indigenous children/childhood. We analyzed the content of the articles to highlight such initiatives among the still tiny volume of articles published on the subject.

Author Biographies

Khadija Xavier dos Santos, Universidade Federal de Alagoas - Campus Sertão

Khadija Xavier dos Santos é graduada em Pedagogia Licenciatura pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Campus do Sertão.

Mônica Regina Nascimento dos Santos, Universidade Federal de Alagoas - Campus do Sertão

Professora da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Campus do Sertão. Doutorado em Serviço Social pelo Programa de Pós-graduação em Serviço Social da UFAL. Coordenadora do Núcleo de Estudo, Extensão e Pesquisa sobre Diversidade e Educação no Sertão Alagoano (NUDES) e do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Gênero, Igualdade e Reprodução Social - GENIR, da UFAL Sertão.

Suzana Santos Libardi, Universidade Federal de Alagoas - Unidade Educacional Palmeira dos Índios

Professora adjunta do curso de Psicologia da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), na Unidade Palmeira dos Índios. Doutorado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Integra a Direção Nacional da Associação Brasileira de Psicologia Social (ABRAPSO) - biênio 2024-25. Atua junto ao Núcleo de Estudo, Extensão e Pesquisa sobre Diversidade e Educação no Sertão Alagoano (NUDES), onde coordena o Grupo de Leitura em Estudos da Infância - GLEI.

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Published

2025-06-17

How to Cite

Xavier dos Santos, K., Santos, M. R. N. dos, & Libardi, S. S. (2025). Indigenous children in Brazil:: What is the contribution from Education researches for the experience of childhood in the indigenous context? . Revista Educação E Cultura Contemporânea, 22. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11492

Issue

Section

Artigos (fluxo contínuo)