Remote teaching during the COVID-19 pandemic: inequalities and implications for the health of university students with disabilities

.

Authors

Keywords:

Remote Teaching, Health of University Students, Socio-Historical Psychology

Abstract

This article aimed to analyze the implications of remote teaching on the health of university students with disabilities during the COVID-19 pandemic. This is a qualitative-quantitative research. We used content analysis to organize data from the application of a questionnaire, via Google Forms, with 33 university students linked to a university in the Northeast region of the country. The data were analyzed from Socio-Historical Psychology, and point out the lack of accessibility of VLEs, the difficulty of using digital technologies, the overload of academic work, the lack of institutional support, coping with stress, anxiety, fluctuations in mood, changes in appetite and sleep, and lack of concentration. We conclude that NAC and psychological support are fundamental resources to support the mental health and learning of university students with disabilities.

Author Biographies

Raíssa Matos Ferreira, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Professora do Curso de Psicologia do Centro Universitário Mario Pontes Jucá (UMJ).

Rosiane Oliveira de Amorim, Federal University of Alagoas

Master in Education from the Federal University of Alagoas (UFAL).

Suzy Kamylla de Oliveira Menezes, Federal University of Alagoas

PhD in Education from the Federal University of Alagoas (UFAL).

Neiza de Lourdes, Federal University of Alagoas

Full professor at the Federal University of Alagoas (UFAL).

References

AGUIAR, W. M. J. de; MACHADO, V. C. Psicologia Sócio-histórica como fundamento para a compreensão das significações da atividade docente. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 33, n. 2, abr./jun. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/9j9Dk8S6PjT7MGjnNZTRKBr/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 12 set. 2024.

AGUIAR, W. M. J. de; OZELLA, S. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. R. Bras. Est. Pedag., Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/Y7jvCHjksZMXBrNJkqq4zjP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 set. 2024.

ARIÑO, D. O.; BARDAGI, M. P. Relação entre Fatores Acadêmicos e a Saúde Mental de Estudantes Universitários. Psicol. pesq., Juiz de Fora, v. 12, n. 3, p. 44-52, dez. 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-12472018000300005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 08 out. 2024.

ALMEIDA, M. R. A formação social dos transtornos de humor. Tese de Doutorado - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Botucatu, 2018.

BARBOSA; H. H.; ALMEIDA, V. O direito da pessoa com deficiência à informação em tempos da pandemia da Covid-19: uma questão de acessibilidade e inclusão. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, e5452, dez. 2020. Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5452/5114. Acesso em: 12 set. 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde. A quarentena na COVID-19: orientações e estratégias de cuidado. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2020a. Disponível em: https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/coronavirus/saude-mental-em-tempos-de-coronavirus/. Acesso em: 10 ago. 2024.

BRASIL. Recomendações e orientações em saúde mental e atenção psicossocial na COVID-19. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2020b. Disponível em: https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/wp-content/uploads/2020/10/livro_saude_mental_covid19_Fiocruz.pdf. Acesso em: 20 out. 2024.

BRASIL. Saúde mental. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2021. Disponível em: https://pensesus.fiocruz.br/saude-mental. Acesso em: 20 out. 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde. Brasil #pátriavacinada. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/vacinacao/. Acesso em: 12 set. 2024.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2019. Brasília, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2019.pdf. Acesso em: 22 ago. 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primária à Saúde. Guia de Atividade física para a População Brasileira. Brasília: Ministério da Saúde, 2021. 54p. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_atividade_fisica_populacao_brasileira.pdf. Acesso em: 13 ago. 2024.

BRASIL. Orientações sobre a prática de atividade física durante o período de pandemia. Disponível em: http://189.28.128.100/dab/docs/portaldab/documentos/ORIENTACOES_SOBRE_PRATICA_ATIVIDADE_FISICA_DURANTE_O_PERIODO_DE_PANDEMIA.pdf. Acesso em: 12 ago. 2024.

BRASIL. Programa Incluir. Documento orientador. Programa Incluir – Acessibilidade na Educação Superior Secadi/SESu, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13292-doc-ori-progincl&category_slug=junho-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 12 set. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Edital n° 4. Seleção de Propostas. Programa Incluir: acessibilidade na educação superior. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 84, seção 3, p.39-40, 5 maio, 2008. Disponível: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_ docman&view=download&alias=816-incluir-propostaspdf&category_slug=documentos-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 12 set. 2024.

BOCK, A. M. B. As aventuras do Barão de Munchhausen na psicologia. São Paulo: EDUC: Cortez Editora, 1999.

BOCK, A. M. B.; KULNIG, R. C. M.; FUMES, N. de L. F. Dimensão Subjetiva do Processo de Escolarização: desafios para a pesquisa. In: AGUIAR, W. M. J. de; BOCK, A. M. B. (Orgs.). Psicologia sócio-histórica e educação. Cortez Editora, 2020.

BONFIM, C. S.; MÓL, G. de S.; PINHEIRO, B. C. S. A (In)Visibilidade de Pessoas com Deficiência Visual nas Ciências Exatas e Naturais: Percepções e Perspectivas. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 27, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/dsTvqBK8jMhc3rK6xQHWYMS/#. Acesso em: 24 out. 2024.

FLICK, U. Pesquisa on-line: realização da pesquisa social on-line. In: Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 163-175.

HAMMES; I. C.; NUERNBERG; A. H. A Inclusão de Pessoas com Deficiência no Contexto do Trabalho em Florianópolis: Relato de Experiência no Sistema Nacional de Emprego. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 35, n. 3, jul./sep. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/ztSt94MWTdrLyQSXHQ6PnyB/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 12 set. 2024.

LIMA, P. M. de; CARVALHO, C. F. de C. de. A Psicoterapia Sócio-Histórica. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 33, p. 154-163, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932013000500015&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 07 out. 2024.

MARTINS, O. B.; MOSER, A. Conceito de mediação em Vygotsky, Leontiev e Wertsch. Revista Intersaberes, v. 7, n. 13, p. 8-28, 2012. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/245. Acesso em: 14 de set. 2024.

MARTINS, B. et al. Desafios do ensino remoto emergencial. In: Anais do CONGRESSO DA UNIVERSIDADE, EAD E SOFTWARE LIVRE. Consciência: a virtualização do ensino, ressignificando a aprendizagem. Universidade Federal de Minas Gerais, v. 1, n. 12, 2021. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/ueadsl/article/view/18143. Acesso em: 14 de set. 2021.

MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. 12ª edição. São Paulo: Hucitec-Abrasco. 2010.

MORI, V. D.; GONZÁLEZ REY, F. A saúde como processo subjetivo: uma reflexão necessária. Psicol. teor. prat., São Paulo, v. 14, n. 3, p. 140-152, dez. 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872012000300012&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 08 out. 2024.

NAHAS, M. V. Atividade Física, Saúde & Qualidade de Vida: Conceitos e Sugestões para um Estilo de Vida Ativo. 7 ed. Florianópolis: do Autor, 2017. Disponível em: https://sbafs.org.br/admin/files/papers/file_lIduWnhVZnP7.pdf. Acesso em: 12 ago. 2024.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE - OMS. Covid-19: OMS divulga guia com cuidados para saúde mental durante pandemia, 2020. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2020/03/1707792. Acesso em: 10 ago. 2024.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE - OMS. Stay physically active during self-quarantine. Disponível em: https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/publications-and-technical-guidance/noncommunicable-diseases/stay-physically-active-during-self-quarantine. Acesso em: 14 ago. 2024.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE - OMS. Cuidados inovadores para condições crônicas: componentes estruturais de ação: relatório mundial. Brasília: OMS, 2003. Disponível em: https://www.saudedireta.com.br/docsupload/1334798934Cuidados%20inovadores%20parte_001.pdf. Acesso em: 22 set. 2024.

PEREIRA, É. L. et al. Invisibilidade sistemática: pessoas com deficiência e Covid-19 no Brasil. Interface - Comunicação, Saúde e Educação, Botucatu, v. 25 (Supl. 1), e200677, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/interface.200677. Acesso em: 10 set. 2024.

SANTOS-PINTO, C. D. B.; MIRANDA, E. S.; OSORIO-DE-CASTRO; C. G. S. O “kit-covid” e o Programa Farmácia Popular do Brasil. Cadernos de Saúde Pública, v. 37, n. 2, e00348020, p. 01-05, 2021. Disponível em: http://cadernos.ensp.fiocruz.br/static//arquivo/1678-4464-csp-37-02-e00348020.pdf. Acesso em: 12 set. 2024.

SAMPIERI, R. H. Métodos Mistos. In: SAMPIERI, R. H., CARLOS, F. C., LUCIO, M. D. P. B. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 14-604.

SAWAIA, B. B. Afetos em tempos de pandemia. In: SAWAIA, B. B. et al. (Org). Expressões da pandemia, vol. 1, Nexin, 2020. Disponível em https://www5.pucsp.br/nexin/expansoes-da-pandemia/expressoes-da-pandemia-vol-1.pdf. Acesso em: 06 out. 2024.

SAWAIA, B. B. Psicologia e desigualdade social: uma reflexão sobre liberdade e transformação social. Psicologia & Sociedade, v. 21, n. 3, p.364-372, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/SNXmnP85p4XsKmsrWgbgtpr/?lang=pt. Acesso em: 20 de out. 2021.

SILVA, M. Q. da; AMORIM, R. O. de; FUMES, N. de L. F. O uso das tecnologias digitais por alunos com deficiência na educação superior. In: Anais Congresso Nacional de Educação, 2020, Campina Grande.

Anais do Congresso Nacional de Educação. Campina Grande: Realize, 2020.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

Published

2025-12-16

Issue

Section

Artigos (fluxo contínuo)