“But you’re not that color, you’re brown!” Children's reading of the world and anti-racist education in early childhood education

Authors

Keywords:

Early childhood education. Listening. Reading the world. Anti-racist education. Race relations.

Abstract

The article presents the results of research that aimed to understand children's reading of the world on racial issues and how this perception can contribute to the construction of anti-racist education. This is a qualitative research of ethnographic inspiration, which adopted as methodological instruments: participant observation, written records, audiovisual recordings and interviews. The theoretical framework included studies on the sociology of childhood and ethnic-racial relations. The results reveal that children, in their reading of the world, recognize racial differences and similarities, sometimes reproducing stereotypes and sometimes affirming their racial belonging, which shows the influence of a structurally racist society that permeates children's universe. It concludes that listening to children is an opportunity to address racial issues and that their reading of the world is fundamental to building an anti-racist education.

Author Biographies

Eliane Cristina Uzeloto Enumo, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Mestre em Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS). Graduada em Pedagogia e pós-graduada em Psicopedagogia pela Universidade Metodista de São Paulo. Atualmente é professora da Prefeitura Municipal de Santo André, atuante na Educação Infantil pré- escolar. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Infâncias, Diversidade e Educação- GEPIDE/USCS da Universidade Municipal de São Caetano do Sul e participante do projeto de pesquisa Infâncias, Educação e Interculturalidade.

Marta Regina Paulo da Silva, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Doutora em Educação pela UNICAMP. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Municipal de São Caetano do Sul (PPGE-USCS) . Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Infâncias, Diversidade e Educação - GEPIDE (PPGE-USCS) e do Grupo de Estudos e Pesquisa Paulo Freire - GEPPF (PPGE-USCS). Atua nos seguintes temas: educação infantil, epistemologia freiriana, interculturalidade, relações de gênero, relações étnico-raciais, formação docente.

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Published

2024-12-29

How to Cite

Uzeloto Enumo, E. C., & da Silva, M. R. P. (2024). “But you’re not that color, you’re brown!” Children’s reading of the world and anti-racist education in early childhood education. Revista Educação E Cultura Contemporânea, 21. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11377

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Artigos