Artificial intelligence in teacher training: a literature review
Keywords:
Artificial intelligence, Teacher training, New technologiesAbstract
In the information age, technological evolution propels the presence of artificial intelligence (AI) across various sectors, including education. The aim of this research is to analyze the approach to AI as content in teacher training, seeking to comprehend the methods adopted and the rationale behind its inclusion. A literature review was conducted using the CAPES journal database, with descriptors related to AI and teacher training, including only peer-reviewed articles. Analysis of seven articles revealed that the integration of AI into teacher training is driven by the growing influence of tools such as ChatGPT, which are changing how people teach and learn. While AI training for teachers in Brazil is in its early stages, the literature presents opportunities to explore theoretical and practical concepts, adaptable to various contexts and levels of teacher maturity.
References
ABAR, C. A. A. P.; ALMEIDA, M. V. Contributos do GeoGebra para exploração do Pensamento Computacional no contexto da Geometria. REMATEC, v. 19, n. 48, p. e2024003-e2024003, 2024. Disponível em: https://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/590. Acesso em: 25 de abril de 2024.
BRASÃO, M. R.; ARAÚJO, J. C. S. NADA É NOVO, MAS TUDO MUDOU: a metamorfose da escola. Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, v. 10, n. 1, 2022. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/13593. Acesso em: 2 de maio.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 2 de maio.
CARVALHO, A. C. P. L. F. Inteligência artificial: riscos, benefícios e uso responsável. Estudos Avançados, v. 35, p. 21–36, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/ZnKyrcrLVqzhZbXGgXTwDtn. Acesso em 7 de maio de 2024.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2017.
GIRAFFA, L.; KHOLS-SANTOS, P. Inteligência Artificial e Educação: conceitos, aplicações e implicações no fazer docente. Educação em Análise, v. 8, n. 1, p. 116-134, 2023. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/48127. Acesso em: 2 de maio.
MARCOM, J. L. R.; PORTO, A. P. T.; BARROS, D. M. V. A formação docente na cibercultura: inovação e acessibilidade. Dialogia, n. 47, p. e25578-e25578, 2023. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/dialogia/article/view/25578. Acesso em: 2 de maio.
OLIVEIRA, E. A. S. Conhecimento Poderoso e Inteligência Artificial (IA): Aliando Didaticamente Tecnologias para Educabilidades. Sisyphus: Journal of Education, v. 11, n. 3, p. 31-45, 2023. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9206876. Acesso em: 2 de maio.
RUSSELL, S J.; NORVIG, P. Artificial intelligence: a modern approach. Pearson, 2016.
SICHMAN, J. S. Inteligência artificial e sociedade: avanços e riscos. Estudos Avançados, v. 35, p. 37–50, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/c4sqqrthGMS3ngdBhGWtKhh. Acesso em: 8 de maio de 2024.
WEBBER, C.; CESARO, C.; GUDER, D., FRORES, D., BECKER, J. V. Experiências do pensamento computacional no ensino de ciências e matemática. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 5, n. especial, p. 120-134, 2022. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/12853. Acesso em: 25 de abril de 2024.
WEBBER, C. G.; FLORES, D. Roteiro para a integração da inteligência artificial em experiências de ensino. Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 12, n. 2, 2023. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6861. Acesso em: 25 de abril de 2024.