Artificial intelligence in teacher training: a literature review

Authors

Keywords:

Artificial intelligence, Teacher training, New technologies

Abstract

In the information age, technological evolution propels the presence of artificial intelligence (AI) across various sectors, including education. The aim of this research is to analyze the approach to AI as content in teacher training, seeking to comprehend the methods adopted and the rationale behind its inclusion. A literature review was conducted using the CAPES journal database, with descriptors related to AI and teacher training, including only peer-reviewed articles. Analysis of seven articles revealed that the integration of AI into teacher training is driven by the growing influence of tools such as ChatGPT, which are changing how people teach and learn. While AI training for teachers in Brazil is in its early stages, the literature presents opportunities to explore theoretical and practical concepts, adaptable to various contexts and levels of teacher maturity.

Author Biographies

Mayke Franklin da Cruz Santos, Instituto Federal Goiano - Campus Urutaí

Mestrando em Ensino para a Educação Básica (PPGEnEB/IFGoiano - Campus Urutaí). Possui graduação em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pelo IFTM (2016). Atualmente é técnico em Tecnologia da Informação do IFTM e Sócio/ Engenheiro de Software da empresa AgiDev Soluções em Tecnologia e Marketing Digital LTDA. 

Cleber Cezar da Silva, Instituto Federal Goiano - Campus Urutaí

Doutor em Linguística, UnB (2020), Mestre em Estudos da Linguagem, UFG/Regional Catalão (2017), possui graduação em Letras (Português/ Inglês) UEG (2003) e Letras (Português/Espanhol) UNIP (2014). Especialização em Psicopedagogia (2005) - UEG - UnU de Pires do Rio - Goiás, Especialização em Linguística Aplicada: Ensino-Aprendizagem em Línguas Estrangeiras (2010) - Universidade Federal de Goiás. Atualmente é professor no Instituto Federal Goiano - Campus Urutaí. Professor permanente do PPG-EnEB. Com experiência em Ensino Superior junto a Universidade Estadual de Goiás e Instituto Federal Goiano, e na educação básica e função de Gestor Educacional junto a SEDUCE/GO. Atuando na área de Letras e Linguística, com ênfase em Línguas e Literaturas, com os seguintes temas: educação, inclusão, ensino de LE e prática pedagógica, léxico, toponímia e ecolinguística.

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Published

2024-09-19

How to Cite

Franklin da Cruz Santos, M., & Cezar da Silva, C. (2024). Artificial intelligence in teacher training: a literature review. Revista Educação E Cultura Contemporânea, 21, 11364. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11364

Issue

Section

Artigos