Challenges, strategies and perspectives of internationalization at home: impacts of the pandemic on a German University

Authors

Keywords:

Internationalization at home, Higher Education, Post-pandemic scenario

Abstract

This qualitative and exploratory research aimed to analyze the impacts of the pandemic on two internationalization programs at a German university. We used semi-structured interviews in a virtual environment and content analysis technique for data production. Two coordinators of the internationalization programs and a director of the internationalization department participated in the study. As main results, we highlight the challenge in implementing scholarships, face-to-face workshops, and visits to partner universities during the pandemic period, resulting in delays and adaptations of the ongoing programs. However, we evidenced an ascendency of the perspective of internationalization at home, with strategies centered on virtual mobility, online courses, academic and research cooperation, and virtual conferences.

Author Biographies

Isabela Vieira Barbosa, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Doutora em Educação pela Universidade Regional de Blumenau - FURB no Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Superior - GEPES, da linha de pesquisa Formação de professores, políticas e práticas educativas. Foi bolsista CAPES no Doutorado Sanduíche realizado na Pädagogische Hochschule Weingarten, Alemanha (2022-2023).

Andreza Cipriani, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Doutoranda em Educação pela Universidade Regional de Blumenau - FURB, na linha de pesquisa de Formação de Professores, Políticas e Práticas Educativas. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Superior (GEPES).

Marcia Regina Selpa Heinzle, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Professora e Pesquisadora da graduação e do Programa de Pós-graduação Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Regional de Blumenau - FURB. Integra a Linha de Pesquisa: Formação de professores, políticas e práticas educativas. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Superior GEPES -FURB. Participante do Grupo Internacional de Estudos e Pesquisas em Educação Superior GIEPES/UNICAMP. 

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução no 510, de 7 de abril de 2016. Trata sobre as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa em ciências humanas e sociais. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 maio 2016.

COMISSÃO NACIONAL DE ÉTICA EM PESQUISA. Ofício Circular nº 2/2021/CONEP/SECNS/MS. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/images/Oficio_Circular_2_24fev2021.pdf. Acesso em: 07 dez. 2023

CORTE, Marilene Gabriel Dalla; MOROSINI, Marilia Costa; FELICETTI, Vera Lucia. Internacionalização da educação superior na perspectiva sul-sul: movimentos e contextos emergentes em tempos pandêmicos. Revista Internacional de Educação Superior, v. 8, 2022.

DE WIT, Hans; DECA, Ligia; HUNTER, Fiona. Internationalization of higher education—What can research add to the policy debate? [overview paper]. The European higher education area: Between critical reflections and future policies, p. 3-12, 2015.

GIBBS, Graham. Análise de dados qualitativos: coleção pesquisa qualitativa. Bookman Editora, 2009.

LEASK, Betty. Internationalizing the curriculum in the disciplines—Imagining new possibilities. Journal of Studies in International Education, v. 17, n. 2, p. 103-118, 2013.

SOUSA, José Raul de; SANTOS, Simone Cabral Marinho dos. Análise de conteúdo em pesquisa qualitativa: modo de pensar e de fazer. Pesquisa e debate em Educação, v. 10, n. 2, p. 1396-1416, 2020.

Published

2024-12-03

How to Cite

Barbosa, I. V. ., Cipriani, A., & Heinzle, M. R. S. . (2024). Challenges, strategies and perspectives of internationalization at home: impacts of the pandemic on a German University . Revista Educação E Cultura Contemporânea, 21, 11343. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11343

Issue

Section

Artigos