O gesto como elemento narrativo no filme Pinóquio (2022)

uma leitura estético-educativa

Authors

Keywords:

gesto, Pinóchio, Guilhermo Del Toro, cinema, estético-educativo

Abstract

The film Pinocchio, by Guillermo Del Toro, a stopmotion musical animation, presents a reinterpretation of the classic written by Carlo Collodi. Named as handmade cinema, it seeks, in the technique and construction of the gesture, to highlight the same imperfection that is the central theme of the wooden boy's journey in search of love and acceptance. This work dialogues with the film, emphasizing the gesture as a narrative element, in an aesthetic-educational reading based on four elements: imperfection, mimesis, the beauty of the gesture and, finally, the aesthetic gesture. The theoretical reference is Christoph Wulf and his contributions on gesture in various fields of socialization. Gestures that allow an analysis of imperfection, error and the unpredictable are highlighted as narrative elements; the mimesis of gesture also is seen as an instrument for raising and socializing children; the beauty of gesture in the poetry of acts carried out by different characters. The aesthetic gesture, especially emphasized by the figure of Pinocchio, is resumed through the image, showing its double dimension, evidenced in aspects such as imagination and disobedience.

Author Biographies

Késia Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (1998), mestrado em educação pela Universidade Federal de Goiás (2006), é doutorando em Educação pela mesma universidade e atualmente está em Estágio Doutoral em Música no Departamento de Comunicação e Arte da Universidade de Aveiro.  É professora do ensino básico, técnico e tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, atuando com as disciplinas pedagógicas na formação de professores dos cursos de Licenciatura em Dança e  Licenciatura em Pedagogia Bilíngue – Libras/Português do câmpus Aparecida de Goiânia. Ensina e pesquisa no campo da Educação com ênfase em prática docente,, prática cultural, arte, experiência estética e formação humana.

Keyla Andrea Santiago Oliveira, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (2003), Especialização em Docência Universitária pela Universidade Salgado de Oliveira (2004), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2007) e Doutorado em Educação pela UFG (2012). De 2018 a 2020 atuou como coordenadora adjunta do Mestrado Profissional em Educação, PROFEDUC. Atualmente é professora adjunta efetiva do quadro de docentes de ensino superior da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS. Coordena o Grupo de estudos e pesquisa GECCAE, Grupo de estudos críticos sobre cultura, arte e educação, ligado a UEMS. Em processo de pós-doutoramento na UNB.

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Published

2025-08-20

How to Cite

Oliveira, K., & Santiago Oliveira, K. A. (2025). O gesto como elemento narrativo no filme Pinóquio (2022): uma leitura estético-educativa . Revista Educação E Cultura Contemporânea, 22. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11307

Issue

Section

Artigos (fluxo contínuo)