O ensino de História por meio da metodologia ativa Aprendizagem Baseada em Problemas

Authors

Keywords:

Aprendizagem baseada em problemas, Avaliação formativa, Ensino de história

Abstract

This paper analyzes a pedagogical practice based on the active methodology Problem-Based Learning [PBL] applied with high school students in the scope of History and Brazilian Social Studies disciplines. This study addressed relevant and necessary points about historical knowledge and the importance of using formative assessment. The account of this experience brings the description and analysis of the pedagogical practice developed with the students and discusses formative assessment as an ally of the teaching-learning process, making it fairer and more conscious. By analyzing the pedagogical practice developed with the students, it is concluded that the application of active methodologies with basic education students is a means of fostering a more active and participatory stance in students.

Author Biographies

Cinthia Midori Shimada, Universidade de São Paulo

Professora de História na Educação Básica no Colégio Soka do Brasil. Bacharel e Licenciada em História pela USP e pós-graduada em Gestão Escolar pela USP

 

Kellen Follador, USP

Doutora e Mestre em História pela Universidade Federal do Espírito Santo. Doutoranda na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP), na área de concentração Formação, Currículo e Práticas Pedagógicas. Pós-Doutorado em História pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Foi pesquisadora visitante no Consejo Superior de Investigaciones Científicas de España (CSIC), na Universidad Complutense de Madrid (UCM) e na Universidad Nacional de Educación a Distancia de España (UNED).

Katiene Nogueira da Silva, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (2002), mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (2006) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2011). Atualmente é professora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. 

 

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Published

2024-12-20

How to Cite

Midori Shimada, C. ., Follador, K., & Nogueira da Silva, K. (2024). O ensino de História por meio da metodologia ativa Aprendizagem Baseada em Problemas. Revista Educação E Cultura Contemporânea, 21, 11292. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11292

Issue

Section

Artigos