O ensino de História por meio da metodologia ativa Aprendizagem Baseada em Problemas
Keywords:
Aprendizagem baseada em problemas, Avaliação formativa, Ensino de históriaAbstract
This paper analyzes a pedagogical practice based on the active methodology Problem-Based Learning [PBL] applied with high school students in the scope of History and Brazilian Social Studies disciplines. This study addressed relevant and necessary points about historical knowledge and the importance of using formative assessment. The account of this experience brings the description and analysis of the pedagogical practice developed with the students and discusses formative assessment as an ally of the teaching-learning process, making it fairer and more conscious. By analyzing the pedagogical practice developed with the students, it is concluded that the application of active methodologies with basic education students is a means of fostering a more active and participatory stance in students.
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Apresentação. In: BACICH, L.; MORAN, J. [org.]. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. 1ed. Penso: Porto Alegre, 2018.
BACICH, Lilian.; MORAN, José. [org.]. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. 1ed. Penso: Porto Alegre, 2018.
BENDER, Willian. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. 1ed. Penso: Porto Alegre, 2014.
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas. 32: 25-40, 2011.
BITTENCOURT, Circe. Capitalismo e cidadania nas atuais propostas curriculares de história. In: BITTENCOURT, C. [org.]. O saber histórico na sala de aula. 12ed., 5ª reimpressão. Contexto: São Paulo, 2020.
BLOCH, Marc. Apologia da história ou o ofício de historiador. Zahar: Rio de Janeiro, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ed. Paz e Terra: São Paulo, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido.17ed. Paz e Terra: São Paulo, 1987.
GREGO, Sonia Maria Duarte. A avaliação formativa: ressignificando concepções e processos. Avaliação educacional e escolar. UNESP/UNIVESP, 2013. Disponível em: < https://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/65810>. Acesso em 17/04/2021.
HADJI, Charles. Avalição desmistificada. Artmed: Porto Alegre, 2001.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação: mito & desafio. 43ed. Mediação: Porto Alegre, 2013.
LOPES, Renato Matos; ALVES, Neila Guimarães; PIERINI, Max Fonseca; FILHO, Moacelio Veranio Silva. Características gerais da aprendizagem baseada em problemas. In: LOPES, R.M.; SILVA FILHO, M.V.; ALVES, N.G. (Org.). Aprendizagem Baseada em Problemas: Fundamentos para a aplicação no Ensino Médio e na Formação de Professores. Publiki: Rio de Janeiro, 2019.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22ed. Cortez: São Paulo, 2011.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. EPU: São Paulo, 1986.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. [org.]. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. 1ed. Penso: Porto Alegre, 2018.
MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. UEPG/PROEX, 2015. Disponível em: < http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf>. Acesso em: 17 abr. 2021.
PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. Casa do Psicólogo: São Paulo, 1999.
SANTOS, Leonor. A articulação entre a avaliação somativa e a formativa, na prática pedagógica: uma impossibilidade ou um desafio?. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. 24: 637-669, 2016. Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v24n92/1809-4465-ensaio-24-92-0637.pdf>. Acesso em: 17 abr. 2021.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar história. 2ed. Scipione: São Paulo, 2009.
PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens, entre duas lógicas. 1ed. Artmed: Porto Alegre, 1999.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Avaliação: concepção dialético-libertadora do processo de avaliação escolar. 18ed. Libertad: São Paulo, 2008.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. 1ed. Artmed: Porto Alegre, 1998