Ressignificar a presencialidade:

contribuições para repensar o Ensino Superior no Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5935/2238-1279.20240011

Keywords:

In-person., Digital Technologies., University education, Horizon Report., Hybrid Teaching.

Abstract

In the current, post-pandemic period, it is essential that we look at Higher Education beyond an education that is understood only in a physical way and reflect on projections that understand the use of digital technologies as an enabler for teaching and learning outside the classroom . In this sense, this text discusses, in a theoretical and documentary way, the reframing of physical and virtual presence and corroborates with the global trends presented in the 2020 and 2021 Horizon Report. We conclude that hybrid and multidisciplinary models, based on the ecology of knowledge, need to be understood as alternatives for the development of Higher Education in Brazil.

Author Biographies

Renata Santos, Universidade Estadual de Maringá – UEM

Graduada em Ciências Sociais (UEM); Mestra em Ciências Sociais (UEM); Doutora em Educação (UEM).

Patrícia Mertzig, Grupo de Pesquisa em EaD e Tecnologias Educacionais (GPEaDTEC/UEM)

Licenciada em Música (UEL); Graduada em Pedagogia (Unicesumar); Mestra  em Educação (UEM); Doutora  em Educação (UEM). 

Camila Mendonça, Professora da Educação Básica - Prefeitura de Maringá, PR e Professora mediadora - Unicesumar

Graduada em Pedagogia e História (Unicesumar). Mestra em Educação (UEM). 

Doutora em Educação (UEM).

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Published

2024-08-14

How to Cite

Santos, R., Mertzig, P., & Mendonça, C. (2024). Ressignificar a presencialidade:: contribuições para repensar o Ensino Superior no Brasil. Revista Educação E Cultura Contemporânea, 21, 11286. https://doi.org/10.5935/2238-1279.20240011

Issue

Section

Artigos