“Tive medo, mas como o tempo fui driblando os obstáculos": narrativa e constituição identitária docente
DOI:
https://doi.org/10.5935/2238-1279.20240012Keywords:
Identidade profissional docente, Desenvolvimento profissional de professores, Profissionalização docenteAbstract
We have the understanding that the lived experiences can be configured in a potent source of learning and development; as well as that their narrative is fundamental for our constitution as beings and for the construction of our identities. Based on these assumptions, among others, we bring in this article a substrate of an investigation, in progress, that embarks on the paths of narrative research, developed collectively, within the scope of the XXX Research Group. The main objective of the research is to understand the constituent characteristics of the identity and professionality of teachers throughout their careers, involving aspects of training and professional development at different levels of education; the production of data has been carried out with the use of letters. In this scenario, the discussion now brought within the limits of this text presents the impressions collected with a participant of the research in question, which allowed us to reflect on the vicissitudes of the teaching career, its ups and downs, the confrontation between idealization and reality, the achievements and anxieties of the profession, as well as the paths, sometimes tortuous, that are trodden to professional stabilization.
References
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michel. Pesquisa narrativa: experiências e histórias na pesquisa qualitativa. 2. ed. Trad. Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores (ILEEL/UFU). Uberlândia: EDUFU, 2015.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Fundamentos epistemológicos da pesquisa biográfica em educação. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 333-346, abr. 2011. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/edur/v27n01/v27n01a15.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis: cartas pedagógicas e outros escritos. Organização e apresentação Ana Maria Araújo Freire. São Paulo: UNESP, 2001.
¬FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
GARCIA, Carlos Marcelo. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Revista Brasileira sobre Formação Docente, v. 2, n. 3, p. 11-49, ago./dez. 2010. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/17. Acesso em: 25 jul. 2023.
LANI-BAYLE, Martine. Narrativas de vida: motivos, limites e perspectivas. In: PASSEGI, Maria da Conceição; ABRAHÃO, Maria Helena Mena Barreto(org.). Pesquisa (auto)biográfica: temas transversais - dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EDIPUCRS; Salvador: EDRNEB, 2012. p. 59-78.
LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Trad. Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. 6. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
NÓVOA, Antonio. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, Antonio (org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto, PT: Porto, 2007. p. 11-25.
NÓVOA, Antonio. Não há conhecimento sem conhecimento de nós mesmos. In: VICENTINI, Adriana Alves Fernandes; EVANGELISTA, Francisco (org.). Um baú de histórias: narrativas e formação. Campinas: Mercado das Letras, 2014. p. 9-11.
OLIVEIRA, Maria Claudia Santos Lopes. Narrativas e desenvolvimento da identidade profissional de professores. Caderno Cedes, Campinas, v. 32, n. 88, p. 369-378, set./dez. 2012.
PÉREZ GÓMEZ, Angel. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, António (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 93-114.
QUINTANA, Mário. Poesia completa. Rio de Janeiro: Editora Nova Aguiar, 2006.
AUTORIA, 2018.
AUTORIA. 2021.
AUTORIA. 2020.
AUTORIA. 2023.
RIO DE JANEIRO, Minas. Direção de arte: Kátia Coelho. Roteiro: Marily da Cunha Bezerra. 1991. 8 min. Disponível em: https://portacurtas.org.br/filme/?name=rio_de_janeiro_minas. Acesso em: 20 jun. 2023.
SCHÖN, Donald A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António (org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
SOLIGO, Rosaura. Uma forma narrativa privilegiada na pesquisa: a carta. In: BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza; NACAYAMA, Bárbara Cristina Moreira Sicardi; TINTI, Douglas da Silva (Org.). Narrativas, formação e trabalho docente. Curitiba: CVR, 2018. p. 63-76.
VALLE, Ione Ribeiro. Carreira do magistério: uma escolha profissional deliberada? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 87, n. 216, p. 178-187, maio/ago. 2006. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/1416. Acesso em: 25 jul. 2023.