Studying and learning with ChatGPT

Authors

Keywords:

Estudo-aprendizagem, Inteligência artificial generativa, Usos inventivos, Pensamento crítico, Ensino Superior, Estudo-aprendizagem. Inteligência artificial generativa. Usos inventivos. Pensamento crítico. Ensino superior.

Abstract

In this article, we aim to produce meanings about the uses students make of ChatGPT in their formative processes. We wanted to understand whether they are copying and pasting from it, surrendering their minds and voices to this AI as feared by many teachers, or if they are using it for other purposes. We have done-conceived this research based on studies of cyberculture, subjectivity, epistemologies of practices, and research-with experience. As a result, we recognize that they are using ChatGPT not merely for copying and pasting but rather critically employing it for different purposes and assigning it different roles. We identified the emergence of new ways of studying and teaching with didactic situations that involve the participation of ChatGPT and other AIs. The increasingly widespread and routine use of ChatGPT has led us to speculate on the emergence of a new cognitive profile, that of the generative reader, the one who reads the works they co-author with AI.

Author Biographies

Felipe Carvalho, Universidade Estácio de Sá (UNESA)

É professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá (PPGE/UNESA), linha de pesquisa Tecnologias de Informação e Comunicação nos Processos Educacionais (TICPE). Coordenador do Grupo de Pesquisa em Educação e Cibercultura. É doutor e mestre pelo Programa de Pós-graduação em Educação (ProPEd/UERJ). De 2019 a 2020, foi bolsista de doutorado-sanduíche FAPERJ pela Universidad Complutense de Madrid/Espanha (UCM), e bolsista de doutorado Nota 10 FAPERJ. É Ad Hoc ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Atua como editor-gerente da Revista Docência e Cibercultura. Realiza pesquisas em educação online, formação, informática na educação, didática, diferença, cibercultura. 

Mariano Pimentel, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Professor da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro / Programa de Pós-Graduação em Informática. Pesquisador de Sistemas de Informação, Informática na Educação, Comunicação e Cibercultura.

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Published

2023-12-12

How to Cite

Carvalho, F., & Pimentel, M. (2023). Studying and learning with ChatGPT. Revista Educação E Cultura Contemporânea, 20. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11140

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Artigos