Studying and learning with ChatGPT
Keywords:
Estudo-aprendizagem, Inteligência artificial generativa, Usos inventivos, Pensamento crítico, Ensino Superior, Estudo-aprendizagem. Inteligência artificial generativa. Usos inventivos. Pensamento crítico. Ensino superior.Abstract
In this article, we aim to produce meanings about the uses students make of ChatGPT in their formative processes. We wanted to understand whether they are copying and pasting from it, surrendering their minds and voices to this AI as feared by many teachers, or if they are using it for other purposes. We have done-conceived this research based on studies of cyberculture, subjectivity, epistemologies of practices, and research-with experience. As a result, we recognize that they are using ChatGPT not merely for copying and pasting but rather critically employing it for different purposes and assigning it different roles. We identified the emergence of new ways of studying and teaching with didactic situations that involve the participation of ChatGPT and other AIs. The increasingly widespread and routine use of ChatGPT has led us to speculate on the emergence of a new cognitive profile, that of the generative reader, the one who reads the works they co-author with AI.
References
ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa; ALVES, Nilda. Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP & A, 2001, p. 13-38.
ALVES, Nilda. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. Revista Teias, v. 4, n. 7, jan./dez., p.1-8, 2003. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/23967>. Acesso em: 20 ago. 2023.
BOM DIA BRASIL. Escolas de NY proíbem aplicativo de inteligência artificial que escreve redação para alunos. TV Globo, 25 jan. 2023. Disponível em: <https://globoplay.globo.com/v/11309490/>. Acesso em: 20 ago. 2023.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 15ª. edição. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2008.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1988.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997. v.4.
FANTÁSTICO. Nova inteligência artificial troca ideia, escreve redação e até compõe música. TV Globo, 29 jan. 2023. Disponível em: <https://globoplay.globo.com/v/11322053/>. Acesso em: 20 ago. 2023.
FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos, V: Ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Editora, 2006.
GRANT, Nico. A New Chat Bot Is a ‘Code Red’ for Google’s Search Business. The New York Times, 18 jul. 2023. Disponível em: <https://www.nytimes.com/2022/12/21/technology/ai-chatgpt-google-search.html>. Acesso em: 20 ago. 2023.
HU, Krystal. ChatGPT sets record for fastest-growing user base: analyst note. Reuters, 2 fev. 2023. Disponível em: <https://www.reuters.com/technology/chatgpt-sets-record-fastest-growing-user-base-analyst-note-2023-02-01>. Acesso em: 20 ago. 2023.
KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação & Sociedade, v. 26, p. 1273-1288, 2005. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/bG374G5nJQ6jtVgCbb7Vsvb/>. Acesso em: 20 ago. 2023.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática [1990]. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
MACEDO, Roberto Sidnei. Compreender e mediar a formação: o fundante da educação. Brasília, DF: Liber Livro Editora, 2010.
MACEDO, Roberto Sidnei. Pesquisar a experiência: compreender/mediar saberes experienciais. Curitiba, PR: CRV, 2015.
MARIN, Alda Junqueira; SILVA, Aída Maria Monteiro; SOUZA, Maria Inês Marcondes de. Situações didáticas. São Paulo: Junqueira & Marin Editores, 2003.
MARQUES, Fabrício. O plágio encoberto em textos do ChatGPT. Pesquisa FAPESP, 9 mar. 2023. Disponível em: <https://revistapesquisa.fapesp.br/o-plagio-encoberto-em-textos-do-chatgpt/>. Acesso em: 20 ago. 2023.
MCLUHAN, Marshall. The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man [A galáxia de Gutenberg: a formação do homem tipográfico]. Toronto: University of Toronto Press, 1962.
MCLUHAN, Marshall. Understanding Media: The Extension of Man [Os meios de comunicação como extensões do homem]. New York: McGraw Hill, 1964.
NOLASCO-SILVA, Leonardo. A professora artífice ou Sobre dramaturgias ‘docentesdiscentes’. Arcos Design, v. 15, n. 1, p. 70-86, 2022. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/arcosdesign/article/view/65411>. Acesso em: 20 ago. 2023.
OPENAI. GPT-4 System Card. 23 mar. 2023. Disponível em: https://cdn.openai.com/papers/gpt-4-system-card.pdf. Acesso em 1 ago. 2023.
PIMENTEL, Mariano; AZEVEDO, Viviane; CARVALHO, Felipe. ChatGPT: a era da autoria híbrida humana/o-IA. SBC Horizontes, 21 mar. 2023a. ISSN 2175-9235. Disponível em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2023/03/chatgpt-a-era-da-autoria-hibrida/>. Acesso em: 20 ago. 2023.
PIMENTEL, Mariano; AZEVEDO, Viviane; CARVALHO, Felipe. ChatGPT é realmente inteligente? SBC Horizontes, 17 mar. 2023b. ISSN 2175-9235. Disponível em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2023/03/chatgpt-e-realmente-inteligente/>. Acesso em: 20 ago. 2023.
PIMENTEL, Mariano; AZEVEDO, Viviane; CARVALHO, Felipe. ChatGPT substituirá professoras e professores? SBC Horizontes, 10 mar. 2023c. ISSN 2175-9235. Disponível em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2023/03/chatgpt-substituira-professoras-e-professores>. Acesso em: 20 ago. 2023.
PIMENTEL, Mariano; CARVALHO, Felipe. ChatGPT: concepções epistêmico-didático-pedagógicas dos usos na educação. SBC Horizontes, 6 jun. 2023a. Disponível em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2023/06/chatgpt-concepcoes/>. Acesso em: 20 ago. 2023.
PIMENTEL, Mariano; CARVALHO, Felipe; CHATGPT-4, OpenAI. ChatGPT: potencialidades e riscos para a Educação. SBC Horizontes, 8 maio 2023b. Disponível em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2023/05/chatgpt-potencialidades-e-riscos-para-a-educacao/>. Acesso em: 20 ago. 2023.
ROOSE, Kevin. The Brilliance and Weirdness of ChatGPT. The New York Times, 5 dez. 2022. Disponível em: <https://www.nytimes.com/2022/12/05/technology/chatgpt-ai-twitter.html>. Acesso em: 20 ago. 2023.
SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.
SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
SANTAELLA, Lucia. Neo-humano: a sétima revolução cognitiva do Sapiens. São Paulo: Paulus, 2022.
SILVA, Juremir Machado. Entrevista com Pierre Lévy, criador de uma linguagem artificial para melhorar a comunicação entre homem e máquina. Matinal, 4 ago. 2023. Disponível em: <https://www.matinaljornalismo.com.br/matinal/colunistas-matinal/juremir-machado/entrevista-com-pierre-levy>. Acesso em: 20 ago. 2023.