Social Practices in the Structural Approach of the Theory of Social Representations

History, Concepts, and Interfaces with Education.

Authors

Keywords:

Social Practices, Social Representations, Structural Approach, Educational Practices, Literature Review

Abstract

This article aims to analyze the concepts of the Structural Approach of the Theory of Social Representations regarding social practices, exploring potential contributions to educational studies. We propose a journey that begins with the pioneering studies of the structural approach in the 1960s and 1970s, which explored the relationship between representations and behaviors. We examine the influences of cognitive psychology within social context and the questions this influence faced during the crisis of social psychology. Subsequently, we delve into the structural approach to address representations as conditions of practices and practices as agents of transformation of representations. We investigate the concept of social practices, including their definitions, attributes, and related research methods. We conclude by addressing the potential contributions of the approach to the analysis of educational practices and to education research.

Author Biographies

Álvaro Peixoto, Universidade Estácio de Sá

Doutor (2023) em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo. Mestre (2018) em Psicologia Social pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Graduado (2017) em psicologia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente é professor no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estácio de Sá-RJ na Linha de Pesquisa Representações Sociais e Prática Educativas (RSPE).

Rafael Wolter, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em psicologia pela Universidade de Paris V (René Descartes) (2004) e Master Recherche em Psicologia Social pela Universidade de Paris V (René Descartes) (2005). Durante o doutorado foi professor nas universidades de Paris V (René Descartes), Versailles Saint-Quentin e Amiens. Defendeu a tese de doutorado (Pensée sociale et situations de crise: le rôle des nexus dans l'implication personnelle et les modes de raisonnement), sendo orientado pelo Professor Michel-Louis Rouquette. Após um estágio de pós-doutorado na UERJ, financiado pela FAPERJ, junto ao Professor Celso Pereira de Sá, tornou-se Professor do Instituto de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social desta instituição e da Universidade Salgado de Oliveira. Atualmente é Professor-Titular da Universidade Federal do Espírito Santo onde atua no Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Atualmente segue três eixos distintos e interligados de pesquisa: o primeiro consiste no estudo do afeto no campo do pensamento social. O segundo eixo, metodológico, consiste no fato de buscar aprimoramentos e desenvolvimentos técnicos nas pesquisas da abordagem estrutural das representações sociais. O terceiro eixo corresponde à teorização das estruturas de pensamento social.

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Published

2023-11-30

How to Cite

Peixoto, Álvaro, & Wolter, R. (2023). Social Practices in the Structural Approach of the Theory of Social Representations: History, Concepts, and Interfaces with Education. Revista Educação E Cultura Contemporânea, 20. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11121

Issue

Section

Teoria das Representações Sociais no Brasil