Outsourcing of Vocational and Technical High School in Brazil from 2017 Reform

Authors

Keywords:

Vocational Teaching, High School Reform, Curriculum, Work and Education

Abstract

The education of young people experiences constant reforms that generate questions about their real intentions. This paper has as aim at unveiling functions of curriculum changes from 2017 in Brazilian High School, regarding the globalized capital interests. Thereunto, the analysis of structural conditions of society is required, what is possible through historical materialism. Bibliographical and documental study is qualitative and analyzes the current reforms, supported by the number 13.415/2017 (BRAZIL, 2017) and 14.945/2024 (BRAZIL, 2024). Findings point that these changes reinforce the unequal forms of young people incorporation into work, and that these implemented changes are part of a larger project, which aims at commercializing and privatizing the High School and the vocational one. They are concrete expressions of a utilitarian and restricted educational model that promotes the public teaching outsourcing from the public-private partnerships and the distance education, possibilities that fragment the knowledge and imply directly on the formative experience.

Author Biographies

Joseane Vieira Cavalcante de Camargo, Universidade Estadual do Paraná

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar (PPIFOR), da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas Trabalho e Educação da Sociabilidade e Capital (GEPTESC) http://dgp.cnpq.br/dgp/espelho grupo/52985 Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9228-0075

Neide de Almeida Lança Galvão Favaro, Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora do Colegiado de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar (PPIFOR), na Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), Campus Paranavaí­. Lí­der do Grupo de Estudos e Pesquisas Trabalho e Educação da Sociabilidade e Capital (GEPTESC): http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/271903. Pesquisadora do Grupo de Estudos Capital, Trabalho e Educação (GECATE): http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/52985 Orcid: https://orcid.org/0xy0-0003-3222-2671

Priscila Semzezem, Universidade Estadual do Paraná

Mestre em Serviço Social e Polí­tica Social pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Doutoranda em Serviço Social pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora do Colegiado de Serviço Social da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), Campus Paranavaí­. Vice-Lí­der do Grupo de Estudos e Pesquisas Trabalho e Educação na Sociabilidade do Capital (GEPTESC): http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/271903 Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5410-2585

Rita de Cássia Pizoli, Universidade Estadual do Paraná

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora do Colegiado de Pedagogia na Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), Campus Paranavaí­. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Trabalho e Educação da Sociabilidade e Capital (GEPTESC): http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/271903 Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0127-3679

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Published

2025-08-18

How to Cite

Camargo, J. V. C. de, Favaro, N. de A. L. G., Semzezem, P., & Pizoli, R. de C. (2025). Outsourcing of Vocational and Technical High School in Brazil from 2017 Reform . Revista Educação E Cultura Contemporânea, 22. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/10669

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Section

Artigos (fluxo contínuo)