FOR THE GUARANTEE OF HUMAN RIGHTS IN EDUCATION

SOME NECESSARY CROSSINGS FOR THE BNCC

Authors

Keywords:

BNCC, Critical Education, Bildung, Gender Diversity, Post-Critical Curriculum

Abstract

Discussions surrounding the new BNCC are characterized by a multiplicity of statements that present various perspectives on what constitutes a critical education. In this article, we seek to challenge the concept of critical education proposed in the BNCC, starting from the modern conception of Bildung and then advocating for a post-critical curricular proposal. This aims to encompass a human formation that recognizes differences in daily experiences as new epistemological possibilities and engages with the political issues that shape our time. In an era where discussions about norms and bodies must transcend the boundaries of corponormativity and affections allied with the "manufacture of intelligible genders," reiterated by regulating sexual regimes of life.

Author Biographies

Kylderi Lima dos Santos Domingos, Universidade Federal Fluminense

Prof. Me. Kylderi Lima dos Santos Domingos, Licenciado em ciências biológicas, mestre em educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) e doutorando em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF), com atuação voltada para a educação inclusiva e não segregadora em sistemas prisionais, especialmente no trabalho com mulheres trans. Especialista em estética e beleza, utiliza essas áreas como ferramentas para a transformação social. É proprietário do Glamour Duo, um salão de beleza onde articula educação, Inclusão, estética e autoestima.

Dagmar de Mello e Silva , UFF

Profª Dra Dagmar de Mello e Silva – Professora associada da Faculdade de Educação - Universidade Federal Fluminense - e dos Programas de Pós-graduação: PPGEdu - Programa de pós-graduação em Educação e PGCTIn – Programa de pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Inclusão

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Published

2025-06-11

How to Cite

Lima dos Santos Domingos, K., & de Mello e Silva , D. (2025). FOR THE GUARANTEE OF HUMAN RIGHTS IN EDUCATION: SOME NECESSARY CROSSINGS FOR THE BNCC. Revista Educação E Cultura Contemporânea, 22. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11597

Issue

Section

Artigos (fluxo contínuo)