Can Mothers Do Scientific Research? A Study with Digital Narratives on Motherhood and Academic Life

Authors

Keywords:

Mother researchers, Feminisms, Digital Narratives

Abstract

This study seeks to understand the challenges faced by women researchers during the exercise of their motherhood. Inspired by feminist theory and grounded in the theoretical-epistemological bases of narrative research in the era of cyberculture, focusing on digital narratives, a cartography was conducted on the social network Instagram from the women’s movement in December 2023, triggered by a misogynistic ruling issued by an evaluator from CNPq. We present statistical data to reflect on the place of women in Brazilian Science, along with an online cartography that recovers stories and narratives of mother researchers facing various forms of violence in academic environments. We conclude by highlighting the power of digital narratives to challenge dominant narratives by giving visibility and expanding silenced stories. We support the need to recover these stories to rethink and promote a more inclusive and diverse science.

Author Biographies

Michelle Viana Trancoso, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Michelle Viana Trancoso é Doutoranda em Educação (ProPEd/UERJ), Mestre em Educação (ProPEd/UERJ) e Graduada em Letras (UERJ). Membro do EduStoryLab - Laboratório de Pesquisa em Histórias, Tecnologias e Educação na Cibercultura do ProPEd/UERJ. Atualmente, integra a Gerência Acadêmica da Escola Superior de Redes, da Rede de Ensino e Pesquisa (RNP) e é bolsista na Escola Corporativa da Fiocruz.

Tania Lucía Maddalena, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Pesquisadora argentina. Professora Adjunta no Departamento de Estudos Aplicados ao Ensino (DEAE) da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Também atua como docente no Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) da UERJ. Líder do EduStoryLab - Laboratório de Pesquisa em Histórias, Tecnologias e Educação na Cibercultura. Editora chefe da Revista Docência e Cibercultura/UERJ (2017- atual). Doutora em Educação pelo ProPEd/UERJ - Linha Cotidianos, Redes Educativas e Processos Culturais. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas
(UNICAMP). Especialista em Educação e Novas Tecnologias pela Faculdade Latino- americana de Ciências Sociais (FLACSO/Argentina) e Bacharel em Ciências da Educação pela Universidad Nacional de La Plata (UNLP/Argentina). Nos últimos anos vem desenvolvendo pesquisas relacionadas aos usos das Narrativas Digitais, Digital Storytelling, Narrativas Transmídia, Literatura expandida, Ficção e Hipermídia em diversos contextos e práticas de ensino-aprendizagem, com foco na formação de professores.

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Published

2023-12-20

How to Cite

Viana Trancoso, M. ., & Maddalena, T. L. (2023). Can Mothers Do Scientific Research? A Study with Digital Narratives on Motherhood and Academic Life. Revista Educação E Cultura Contemporânea, 21, 11385. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11385

Issue

Section

Artigos