Contributions of Education 5.0 in the formative process of individuals and society
an integrative literature review
Keywords:
Digital Technologies, Socio-emotional skills, XXI centuryAbstract
This study aims to investigate the literature relevant to Education 5.0 and point out contributions of this approach in the educational context, as well as in the training of students and society. Using a qualitative approach, this integrative review examines seventeen articles written in English, Spanish and Portuguese. The sample was chosen from the CAPES journal portal. The study is guided by the question: what are the contributions of the Education 5.0 approach to the formative process of individuals and society? Among the aspects highlighted, the relevance of adopting Digital Technologies as a pedagogical tool for developing citizens and promoting the development of skills and competencies necessary for life in the 21st century stands out. In the end, it is suggested that new research be carried out in the area, especially with regard to training teachers to effectively use technological tools in the school environment.
References
ALMEIDA, Fernando; MORAIS, José. Strategies for developing soft skills among higher engineering courses. Journal of Education, v. 203, n. 1, p. 103-112, may 2021.
AHMAD, Shabir; UMIRZAKOVA, Sabina; MUJTABA, Ghulam; AMIN, Muhammad Sadiq; WHANGBO, Taegkeun. Education 5.0: Requirements, Enabling Technologies, and Future Directions. Arxiv, p. 01-24, jul 2023.
BELMES, Débora Irina. Universidad y trabajo: alianza 5.0. Perspectivas y devenires desde el aula. Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, n.103, p. 45-65, feb 2022.
BORBA, Marcelo de Carvalho; SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues da; GADANIDIS, George. Fases das tecnologias digitais em educação matemática: sala de aula e internet em movimento. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. 149 p.
FELCHER, Carla Denize Ott; BLANCO, Gisele Silveira; FOLMER, Vanderlei. Educação 5.0: uma sistematização a partir de estudos, pesquisas e reflexões. Research Society and Development, v. 11, n. 13, p. 01-12, out. 2022.
FELCHER, Carla Denize Ott; FOLMER, Vanderlei. Educação 5.0: Reflexões e perspectivas para sua implementação. Revista Tecnologias Educacionais Em Rede (ReTER), v. 2, n. 3, p. 01-15. 2021a).
FELCHER, Carla Denize Ott; FOLMER, Vanderlei. O uso de Tecnologias Digitais no Ensino de Matemática. Ijuí, RS: Editora Unijuí. 2021b)
FERREIRA, Giselle Martins dos Santos. Metáforas para pensar criticamente a tecnologia educacional. Revista Educação e Cultura Contemporânea. v. 20, n. 20, p. 01-22, 2023 .
FULLAN, Michael. O significado da mudança educacional. Porto Alegre: Artmed, 2009. 303p.
GAZZANO, Alan. Música En El Sistema Educativo Japonés. Estudios De Asia Y Africa, v. 58, n. 180, p. 113-134, 2023.
GOMEZ, Soledad; DIAZ, Javier. Tecnologías Y Educación, Una Relación ética. Revista Question, v. 3, n. 76, p. 01-13, 2023.
JUNIOR, Guanis De Barros Vilela; FILENI, Carlos Henrique Prevital; MARTINS, Gustavo Celestino; CAMARGO, Leandro Borelli de; LIMA, Bráulio Nascimento; SILIO, Luís Felipe; OLIVEIRA, José Ricardo Lourenço De; PASSOS, Ricardo Pablo. Você Está Preparado Para A Educação 5.0?. Centro De Pesquisas Avançadas Em Qualidade De Vida, v. 12, n. 1, p. 01-07, 2020.
GUERREIRO, Evandro Prestes. Educação Digital E a Senoide Holística De Aprendizagem. Revista do Centro de Educação - UFSM, v. 49, p. 01-29, 2024.
MARTÍNEZ, Igor Lopes; SANTOS, Armando Cuesta; ALONSO, José Vilalta; TRIANA, María Sonia Fleitas; FERNÁNDEZ, Tatiana Delgado; NEUMANN, Gaby; RUÍZ, Alegna Cruz. Creando Capacidades: Hacia La Industria 5.0 En La Formación De Ingenieros Industriales. Revista Cubana De Administración Pública Y Empresarial, v. 6, n. 2, p. 01-17, 2022.
MAESTRI, Gabriela; BESSA, Gisele Cristina; OLIVEIRA, Fernando Ribeiro; STEFFENS, Fernanda. Revoluções Tecnológicas E A Relação Com O Setor Têxtil: Perspectivas Baseadas Em Indústria 3.5, Indústria 4.0 E Indústria 5.0. Perspectivas Da Ciência E Tecnologia, v. 13, p. 01-13, 2021.
MAGALHÃES, Edith Maria Marques; FRAZÃO, Paulo Vinícius; PATROCÍNIO, Geiziany Catarina de Paula do; LIMA, Francielle Marques. Formação do pedagogo: um estudo comparativo do currículo nas instituições de ensino superiores. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 20, p. 01-25, 2023.
MANSUR, Hamsi; UTAMA, Agus Hadi; YASIN, Mohd Hanafi Mohd; SARI, Nina Permata; JAMALUDIN, Khairul Azhar; PINANDHITA, Fitra. Development of Inclusive Education Learning Design in the Era of Society 5.0. Social Sciences, v. 12, n. 1, p. 01-13, 2023.
LORCA, Arturo Mena. Sobre La Nueva Reforma De La Educación Matemática: Invitación a Un Debate. Revista Chilena De Educación Matemática, v. 14, n. 2, p. 44-58, 2022.
JOEL, Meniado. Digital Language Teaching 5.0: Technologies, Trends and Competencies. RELC Journal, v. 54 n. 2, mar 2023.
CASTAÑEDA, Alexi Mono. Pensamiento Computacional Para Una Sociedad 5.0. Tecnología, Ciencia Y Educación, v. 25, p. 111-140. 2023.
MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas, SP: Papirus, 2007. 174p.
OECD. Preparing our youth for an inclusive and sustainable world. The OECD PISA global competence framework. Organization for Economic Co-operation and development – OECD: 2018. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/Handbook-PISA-2018-Global-Competence.pdf Acesso em: 20 dez. 2023.
ONG, Quinie Kooi Loo; ANNAMALAI, Nagaletchimee. Technological Pedagogical Content Knowledge for Twenty-first Century Learning Skills: The Game Changer for Teachers of Industrial Revolution 5.0. Education and Information Technologies, v. 29, n. 2, p. 01-42, 2023.
PÁLSDÓTTIR, Auður; JÓHANNSDÓTTIR, Lára. Key Competencies for Sustainability in University of Iceland Curriculum. Sustainability, v. 13, n. 16, p. 01-17, 2021.
PERNA, Cristina; DELGADO, Heloísa; SILVA, Asaf. Successful Digital Resources To Enhance English Lessons. Ilha do Desterro, v. 74, n. 3, p. 445–461, set. 2021.
RAHIM, Mohammad Naim. Post-Pandemic of Covid-19 and the Need for Transforming Education 5.0 in Afghanistan Higher Education. Utamax: Journal of Ultimate Research and Trends in Education, v. 3, n. 1, p. 29-39, 2021.
SOSTER, Tatiana; MOURA,Eliton; BALATON, Mariana. Educação Maker: Convergência Das Tecnologias De Informação E Comunicação Na Educação. Revista Educa O - UNG-Ser, v. 16, n. 3, p. 1-25, 2021.
SOUZA, Marcela Tavares de; SILVA, Michelly Dias da; CARVALHO, Rachel de. Revisão integrativa: o que é e como fazer. einstein (São Paulo), São Paul, v. 8, n. 1, p. 102-106, mar. 2010.
SUŁKOWSKI, Łukasz; MORAWSKA, Katarzyna Kolasińska; SELIGA, Robert; MORAWSKI, Paweł. Smart Learning Technologization in the Economy 5.0—The Polish Perspective. Applied Sciences, v. 11, n. 11, p. 01-19, 2021.