Characteristics of school bullying: Scoping review

Authors

Keywords:

School bullying, characteristics, habitus.

Abstract

Introduction: Bullying is a form of violence that occurs in social relationships within the school field. In Brazil, studies on school bullying began to receive greater attention in the 2000s.Objective: Carry out a survey of the main characteristics of school bullying behavior studies in Brazil and abroad, through the Scoping Review. Methodology: Based on scoping review from Arksey & O'Malley (2005). Results: The results of this review were found in 20 studies distributed among four continents: America, Asia, Europe, and Oceania. The characteristics of school bullying are physical-body, behavioral, gender, ethnic/racial and sociocultural.Conclusion: The characteristics of school bullying present in the research are a habitus due to the way students act, perceive and incorporate them within the school field.

Author Biographies

Flavia Fernandes de Oliveira, UERJ/DOUTORANDA

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Castelo Branco, pós graduada em Psicomotricidade pela Universidade Cândido Mendes, e em Educação Física, Cultura & Qualidade de Vida, pela Universidade Gama Filho. Mestrado em Educação Física pela Universidade Gama Filho. De Agosto 2006 até Dezembro de 2018, foi Professora Assistente do Centro Universitário Augusto Motta (UNISUAM) e membro do Comitê de ética em Pesquisa (CEP-UNISUAM) . Atualmente doutoranda do Programa de Pós Graduação em Ciências do Exercício e do Esporte da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPGCEE-UERJ) e professora da Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro, PI - Educação Física. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: Bullying, Violência na escola, Gênero e Dança.

Giannina do Espírito-Santo, Universidade Estácio de Sá - UNESA

Possui graduação em Educação Física (1987), mestrado em Educação Física (2005) e doutorado em Educação Física (2010) todos pela Universidade Gama Filho e Especialização em Promoção de Saúde e Desenvolvimento Social (2011) pela Fundação Oswaldo Cruz. Pós-doutorado em Saúde Coletiva - UNB. Atualmente é Assessora da Comissão Nacional de Ética em Pesquisa com Seres Humanos (Conep). Foi professora adjunta do Centro Universitário Augusto Motta (UNISUAM), fez parte do Núcleo Docente Estruturante do Curso de Educação Física por 7 anos. Subcoordenadora do Comitê de Ética em Pesquisa UNISUAM de 2012-2018. Coordenadora do GTT Atividade Física e Saúde do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte de 2013 a 2017 (CBCE- Conbrace). Foi avaliadora do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior BASIs/INEP/MEC. Revisora em vários periódicos e do PPSUS. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase no ensino de Saúde Coletiva, atuando principalmente nos seguintes temas: formação em saúde; promoção da saúde/qualidade de vida; práticas corporais e saúde; e atenção básica à saúde. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá.

Silvio de Cassio Costa Telles, Professor do Programa de Pós Graduação em Ciências do Exercício e do Esporte (PPGCEE – UERJ)

Possui graduação em Educação Física pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, mestrado e doutorado em Educação Física e Cultura pela Universidade Gama Filho e Pós-Doutorado pela Universidade de Évora (Portugal) no Instituto de Investigação e Formação Avançada (IIFA). Atualmente é professor associado da Universidade Federal do Rio de Janeiro e da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Bolsista Prodocência), onde atua respectivamente no Programa de Pós-Graduação em Educação Física e no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Exercício e do Esporte, orientando nos cursos de mestrado e doutorado. Atua na função de técnico de polo aquático do Fluminense Football Club. Exerce o cargo de coordenador do Fórum de Pesquisadores/as das subáreas Sociocultural e Pedagógica e Fórum da Pós-Graduação do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (2022-2023 -CBCE). É docente da UNESA . É líder do Grupo de Pesquisa em Escola , Esporte e Cultura (GPEEsC) cadastrado junto ao CNPq .Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase nos seguintes temas: natação, polo aquático ,história do esporte e da educação física, educação física escolar, envelhecimento, gestão do esporte e políticas públicas.

References

ALMEIDA, S. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.

Arksey, H.; O'Malley, L. Scoping studies: towards a methodological framework. International journal of social research methodology, [s. n.], v. 8, n. 1, p. 19-32, 2005.

BARBOZA, G. E.; SCHIAMBERG, L.; OEHMKE, J.; KORZENIEWSKI, S.; POST, L.; HERAUX, C. Individual Characteristics and the Multiple Contexts of Adolescent Bullying: An Ecological Perspective. J Youth Adolescencem, [s. n.], v. 38, p. 101–121, 2009. DOI:10.1007/s10964-008-9271-1

BAUER, N.; LOZANO, P.; RIVARA, F. The Effectiveness of the Olweus Bullying Prevention Program in Public Middle Schools: A Controlled Trial. Journal of Adolescent Health, [s. n.], v. 40, p. 266–274, 2007. DOI:10.1016/ j.jadohealth. 2006.10.005

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 7. ed. Petropolis: Vozes. 2014a.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. Os Herdeiros: os estudantes e a cultura Elementos para uma teoria do sistema de Ensino. Florianópolis: Editora UFSC, 2014b.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015a.

BOURDIEU, P. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A., (org.) Escritos de Educação. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2015b.

BOURDIEU, P. O capital social: notas provisórias. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (org.). Escritos de Educação. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015c.

BOURDIEU, P. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (org.). Escritos de Educação. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015d.

BOURDIEU, P. Dominação Masculina. 3. ed. Rio de Janeiro: Best Bolso, 2016.

BOURDIEU, P. Coisas Ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. São Paulo: Papirus,1996.

BOURDIEU, P. A procura de uma sociologia da prática. In: ORTIZ, Renato (org.). Pierre Bourdieu Sociologia. São Paulo: Editora Ática, 1983. p. 7-36.

CEPEDA-CUERVO, E.; PACHECO-DURÁN, P.; GARCÍA-BARCO, L.; PIRAQUIVE-PEÑA, C. Acoso Escolar a Estudiantes de Educación Básica y Media. Rev. salud pública, [s. n.], v. 10, n. 4, p. 517-528, 2008. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S012400642008000400002&lng=en&tlng=es. Acesso em: 20 nov de 2018

COLLINS, P.; BILGE, S. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2020.

DORTIER, J. F. Dicionário de ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FANTE, C. Fenômeno bullying como prevenir a violência nas escolas e educar para paz. Campinas: Versus, 2005.

FANTE, C.; PRUDENTE, N. Bullying em debate. São Paulo: Paulinas, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

GEERTZ, C. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

GEORGIOU, S.; FOUSIANI, K.; MICHAELIDES, M.; STAVRINIDES, M. Cultural value orientation and authoritarian parenting as parameters of bullying and victimization at school. International Journal of Psychology, [s. n.], v. 48, n. 1, p. 69-78, 2013. DOI: 10.1080/00207594.2012.754104

GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

GOFIN, R.; PALTI, H.; GORDON, L. Bullying in Jerusalem schools: victims and perpetrators. Public Health, [s. n.], v. 116, p. 173–178, 2002. DOI:10.1038=sj.ph.1900843.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

IBGE. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE) 2012. Rio de Janeiro: IBGE, 2013. https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv64436.pdf

IBGE. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE) 2015. Rio de Janeiro: IBGE, 2016. https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv97870.pdf

KIM, Y.; KOH,Y.; LEVENTHAL, B. Prevalence of School Bullying in Korean Middle School Students. Arch Pediatr Adolesc Med., [s. n.], v. 158, n. 8, p. 737-41, Aug. 2004. DOI: 10.1001/archpedi.158.8.737.

LEE, S.; SMITH, P.; MONKS, P. Participant Roles in Peer-Victimization Among Young Children in South Korea: Peer-, Self-, and Teacher-Nominations. Aggressive Behavior. [s. n.], v. 42, p. 287-298, 2015. DOI: 10.1002/ab.21623

MALTA, D.; PRADO, R.; DIAS, A.J.; MELLO, F.; SILVA, M.A.; COSTA, M.; CAIAFFA, W. Bullying e fatores associados em adolescentes brasileiros: análise da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE 2012). Revista Brasileira de Epidemiologia, [s. n.], v. 17, p. 131-145, 2014. http://dx.doi.org/10.1590/1809-4503201400050011

MAZUR, J., TABAK, I.; ZAWADZKA, D. Determinants of Bullying at School Depending on the Type of Community: Ecological Analysis of Secondary Schools in Poland. School Mental Health., [s. n.], v. 9, p. 132–142, 2017. https://doi.org/10.1007/s12310-017-9206-7

MINAYO, M. C. A violência na adolescência: um problema de saúde pública. Cadernos de Saúde Pública [online]., [s. n.], v. 6, n. 3, p. 278-292, 1990. https://doi.org/10.1590/S0102-311X1990000300005.

MOURA, D.; CRUZ, A.; QUEVEDO, L. Prevalence and characteristics of school age bullying victims. J Pediatr (Rio J), [s. n.], v. 87, n. 1, p. 19-23, 2011. DOI:10.2223/JPED.2042

NABORS, L.; ODAR STOUGH, C.; GARR, K.; MERIANOS, A. Predictors of victimization among youth who are overweight in a national sample. Pediatric Obesity, [s. n.], v. e12516, p, 1-7, 2019. https://doi.org/10.1111/ijpo.12516

OBRDALJ, E.; RUMBOLDT, M. Bullying Among School Children in Postwar Bosnia and Herzegovina: Cross-Sectional Study. Croat Med J., v. 49, p. 528-35, 2008. DOI: 10.3325/cmj.2008.4.528

OLIVERIA, F. Agressividade nas aulas de Educação Física. 2007. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Gama Filho, Rio de Janeiro, 2007.

OLIVEIRA, F.; VOTRE, S. Bullying nas aulas de educação física. Movimento, Porto Alegre, v.12, n. 02, p. 173-197, 2006.

OLIVEIRA, W.; SILVA, J.; SAMPAIO, J.; SILVA, M. A. Saúde do escolar: uma revisão integrativa sobre família e bullying. Ciência & Saúde Coletiva [online]., [s. n.], v. 22, n. 5, 2017. https://doi.org/10.1590/1413-81232017225.09802015.

OLIVEIRA, W.; SILVA, M.A.; MELLO, F.; PORTO, D.; YOSHINAGA, A.C.; MALTA, D. The causes of bullying: results from the National Survey of School Health (PeNSE). Rev. Latino-Am. Enfermagem, [s. n.], v. 23, n. 2, p. 275-82, Mar.-Apr. 2015. DOI: 10.1590/0104-1169.0022.2552

OLWEUS, D. Bullying in schools: facts and intervention. Kriminalistik, [s. n.], v. 64, p. 11-29, 2010.

OLWEUS, D. Bullying at school: what we know and what we can do. New Jersey: Blackwell Publish, 2005.

OLWEUS, D. Bully/victim problems in school: Facts and intervention. European Journual of psycology of Education, [s. n.], v. XII, n. 4, p. 495-510, 1997. https://doi.org/10.1007/BF03172807

OLWEUS, D. The Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire. Bergen: Research Center for Health Promotion, 1996. DOI:10.1037/t09634-000

OLWEUS, D. Annotation. Bullying at school: basic facts and effects of a school based intervention program. J. Child Psychol. Psychiatry, [s. n.], v. 35, p. 1171–90, 1994. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1994.tb01229.x

OLWEUS, D. Familial and temperamental determinants of aggressive behavior in adolescent boys: A causal analysis. Developmental Psychology, [s. n.], v. 16, p. 644-660, 1980. https://doi.org/10.1037/0012-1649.16.6.644

OLWEUS, D. Aggression in the school: bullies and whipping boys. Washington: Hemisphere Publishing Corporation, 1978.

PIRC, T.; PECJAK, S.; PODLESEK, A.; ŠTIRN, M. Perceived Parenting Styles and Emotional Control as Predictors of Peer Bullying Involvement. International Electronic Journal of Elementary Education, v. 15, n. 4, p.333-342, mar. 2023. DOI: 10.26822/iejee.2023.304

RITCHIE, K.; BORA, S.; WOODWARD, L. J. Peer Relationship Outcomes of School-Age Children Born Very Preterm. J Pediatr., [s. n.], v. 201, p. 238-244, Oct. 2018. DOI: 10.1016/j.jpeds.2018.05.034.

SALDIRANER, M.; GIZIR, S. School Bullying from the Perspectives of Middle School Principals. International Journal of Progressive Education, v. 17, n. 1, p. 294-313, 2021. DOI: 10.29329/ijpe.2020.329.19.

SENTENAC, M.; GAVIN, A.; ARNAUD, C.; MOLCHO, M.; GODEAU, E.; GABHAINN, S. Victims of Bullying Among Students with a Disability or Chronic Illness and Their Peers: A Cross-National Study Between Ireland and France. Journal of Adolescent Health, [s. n.], v. 48 p. 461-466, 2011. DOI:10.1016/j.jadohealth.2010.07.031

SENTSE, M.; VEENSTRA, R.; KIURU, N.; SALMIVALLI, C. A Longitudinal Multilevel Study of Individual Characteristics and Classroom Norms in Explaining Bullying Behaviors. J Abnorm Child Psychol., [s. n.], v. 43, n. 5, p. 943-55, Jul. 2014. DOI: 10.1007/s10802-014-9949-7

SILVA, R. C. Formação de professores/as e racismo: discussões a partir da decolonialidade. In RIBEIRO, W.; SILVA, R.C.; DESTRO, D. (org.) Educação Física e diferença: perspectivas e diálogos. Curitiba: CRV, 2021.

TRICCO, A. et al. PRISMA Extension for Scoping Reviews PRISMA-ScR): Checklist and Explanation. Annals of Internal Medicine. Philadelphia, v. 169, p. 467-473, 2018. DOI:10.7326/M18-0850.

WANG, J.; IANNOTTI, R.; NANSEL, T. School bullying among adolescents in the United States: physical, verbal, relational, and cyber. Journal of Adolescent Health, v. 45, p. 368-375, 2009. DOI:10.1016/j.jadohealth.2009.03.02

ZHAO, Y.; LEE, Y.T.; TANG, Y.; YORK, M. The Characteristics of Targets of Bullying Among Chinese Youth Attending Key Versus Non-Key Schools: A Mixed-Methods Analysis. J Interpers Violence, [s. n.], v. 36, n. 15-16, p. 6911-6930, Aug. 2019. DOI: 10.1177/0886260519845729.

ZHANG, L.; OSBERG, L.; PHIPPS, S. Is all bullying the same? Archives of Public Health, [s. n.], v. 72, n. 19, p. 1-8, 2014. DOI:10.1186/2049-3258-72-19

ZEQUINÃO, M.; MEDEIROS, P.; LISE, F.; TREVISOL, M. T.; PEREIRA, M. T. Associação entre bullying escolar e o país de origem: um estudo transcultural. Revista Brasileira de Educação, [s. n.], v. 24, n. e240013, p. 1-22, 2019. https://doi.org/10.1590/S1413-24782019240013.

ZEQUINÃO, M. A.; MEDEIROS, P. de; SILVA, J. L. da; OLIVEIRA LOPES, L.; PEREIRA, B. O. Desempenho escolar e diferentes papéis de participação no bullying: Um estudo transcultural. Revista Portuguesa de Educação, [S. l.], v. 34, n. 2, p. 237–251, 2021. DOI: 10.21814/rpe.17330.

Published

2024-10-02

How to Cite

Fernandes de Oliveira, F., do Espírito-Santo, G. ., & de Cassio Costa Telles, S. . (2024). Characteristics of school bullying: Scoping review. Revista Educação E Cultura Contemporânea, 21, 11255. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11255

Issue

Section

Artigos