Reflections on the Cultural-Historical Theory in Art Teaching: A Contemporary Educational Perspective

Authors

Keywords:

Art teaching. Contemporaneity. Teaching Planning.

Abstract

In this study, we delve into a pedagogical approach to Art stemming from a Master's research in Education, with an educational intervention that took place in the city of Maringá, state of Paraná, Brazil. The problematization relates to a section of the research pertaining to the following question: how can teaching Art in contemporary times contribute to the process of humanizing students? We designed a theoretical and practical research project with the aim of: pinpointing humanizing concepts in the teaching and learning process of Art; highlighting reflections on teacher planning and on the school creative direction with data analysis. The research is grounded in the Cultural-Historical Theory, by Lev Vygotsky, with the use of qualitative methodology, bibliographical studies and a practical approach. The results show that by encouraging knowledge through contemporary art, it is possible to enhance cognition through the sensitive outlook in an inclusive dialectical movement. Education through art is more than teaching colors and shapes, it is enabling knowledge in sync with humanity.

Keywords: Art teaching. Contemporaneity. Teaching Planning.

 

Author Biographies

Flávia Gurniski Beltrami, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE). Graduada em Artes Visuais (Licenciatura), na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Integrante do Grupo de Pesquisa de Desenvolvimento, Aprendizagem e Educação (CNPq/UEM) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Políticas e Práticas Pedagógicas da Cultura Corporal (GEPPECC/CNPq/UEM). Professora de Arte da Educação Básica.

Telma Adriana Pacífico Martineli, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPE) e do Departamento de Educação Física (DEF), na Universidade Estadual de Maringá. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Políticas e Práticas Pedagógicas da Cultura Corporal (GEPPECC/CNPq/UEM).

 

Nerli Nonato Ribeiro Mori, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (USP). Professora Titular da Universidade Estadual de Maringá, com Contrato de Prestação de Serviço Voluntário. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPE) e no Mestrado Profissional em Educação Inclusiva (PROFEI). Líder do Grupo de Pesquisa Desenvolvimento, Aprendizagem e Educação (CNPq/UEM). Integrante do Banco Nacional de Avaliadores do Sinaes - BASIS (Portaria 365/2020-INEP).

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Published

2024-12-30

How to Cite

Gurniski Beltrami, F., Pacífico Martineli, T. A., & Nonato Ribeiro Mori, N. (2024). Reflections on the Cultural-Historical Theory in Art Teaching: A Contemporary Educational Perspective. Revista Educação E Cultura Contemporânea, 21. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11226

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Artigos