Reflections on the Cultural-Historical Theory in Art Teaching: A Contemporary Educational Perspective
Keywords:
Art teaching. Contemporaneity. Teaching Planning.Abstract
In this study, we delve into a pedagogical approach to Art stemming from a Master's research in Education, with an educational intervention that took place in the city of Maringá, state of Paraná, Brazil. The problematization relates to a section of the research pertaining to the following question: how can teaching Art in contemporary times contribute to the process of humanizing students? We designed a theoretical and practical research project with the aim of: pinpointing humanizing concepts in the teaching and learning process of Art; highlighting reflections on teacher planning and on the school creative direction with data analysis. The research is grounded in the Cultural-Historical Theory, by Lev Vygotsky, with the use of qualitative methodology, bibliographical studies and a practical approach. The results show that by encouraging knowledge through contemporary art, it is possible to enhance cognition through the sensitive outlook in an inclusive dialectical movement. Education through art is more than teaching colors and shapes, it is enabling knowledge in sync with humanity.
Keywords: Art teaching. Contemporaneity. Teaching Planning.
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. Tradução: Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BARBOSA. Ana Mae Tavares Bastos. A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.
BOSI, Alfredo. Reflexões sobre a arte. 7. ed. São Paulo: Ática, 2000.
FISCHER, Ernest. A Necessidade da Arte. 9. ed. Tradução: Leandro Konder. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1983.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
GOMBRICH, Ernst Hans. A História da Arte. Tradução: Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: LTC, 2009.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Análise da conversação. São Paulo: Ática, 1986. (Série Princípios).
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio da Pesquisa Social. In: DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu; MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2009, p. 09 - p. 29.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processo de criação. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Departamento de Educação Básica. Diretrizes Curriculares de Arte para a Educação Básica. Curitiba: SEED/DEB, 2008.
PEIXOTO, Maria Inês Hamann. Arte e grande público: a distância a ser extinta. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2003.
PILLAR, Analice Dutra. Leitura e Releitura. In: PILLAR, Analice Dutra (Org). A educação do olhar no ensino de artes. 6. ed. Porto Alegre: Mediação, 2011, p.7-17.
SACCOMANI, Maria Cláudia da Silva. A criatividade na arte e na educação escolar: uma contribuição à pedagogia histórico-crítica à luz de Georg Lukács e Lev Vigotski. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.
SILVA, Ana Rita. A imaginação criadora no ensino de arte: uma análise na perspectiva histórico-cultural. EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 8, p. 1–23, Jan./Dez., 2021. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6261. Acesso em 12 nov. 2023.
VIGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. Apresentação e comentários Ana Luiza Smolka. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009. (Coleção Ensaios comentados).
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamento e linguagem. Tradução Jefferson Luiz Camargo. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Psicologia da Arte. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
VIGOTSKY, Lev Semyonovich. Psicologia pedagógica. Tradução Paulo Bezerra. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010. (Coleção textos de psicologia).