Shouts from the deaf community – social identity in question

Authors

Keywords:

Deaf culture, Deaf identity, Theory of argumentation, Rhetoric, Social Psychology

Abstract

The article examines the discourses of deaf authors and hearing authors identified with the deaf community who seek to define the characteristics that forge the deaf identity and universe. The deaf identity has historically been constituted on the basis of pathologization, conditioning the deaf to be recognized as unable to perform activities common to listeners, because they do not communicate orally. For this, we present the rhetoric as a method of discourse analysis, based on the authors Chaïm Perelman and Lucie Olbrechts-Tyteca who formulated the Theory of Argumentation in the New Rhetoric movement. The examination of argumentative schemas exposes what is admitted or not by groups. As far as identity constitution is concerned, the reasoning is largely based on relations of coexistence. In short, the rhetorical analysis allows us to state that, regardless of integrating a linguistic minority, the deaf discourses present the diversity of the deaf community.

Author Biography

Claudia Helena Azevedo Alvarenga, UFRJ (atualmente aposentada)

Doutora em Educação; Atualmente professora no Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESA. Foi professora de música no Colégio de Aplicação da UFRJ por 21 anos, tendo lecionado anteriormente na rede municipal do Rio de Janeiro, e no Colégio Pedro II. Em suas atividades artístico-musicais, destacam-se os trabalhos desenvolvidos como cantora, compositora e arranjadora com os temas que abrangem: cantos étnicos, uso não tradicional da voz e canto coral. Dirigiu o Coral da Associação Scholem Aleichem (ASA) desde sua fundação em 1995 até 2022, pesquisando o cancioneiro judaico. Desenvolve estudos nas áreas de retórica e argumentação, representações sociais, música, educação musical, formação docente para ensino de música e outros temas correlatos. Integrante dos Grupos de Pesquisa certificados pelo CNPQ: Cultura, Educação e Representações Sociais (CERES), Retórica e Argumentação na Pedagogia e Grupo de Estudos, Pesquisas Multidisciplinares nas Artes do Canto (GEPEMAC), http://orcid.org/0000-0002-6984-6069.

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Published

2023-12-20

How to Cite

Oliveira do Couto Silva, F., & Alvarenga, C. H. A. (2023). Shouts from the deaf community – social identity in question. Revista Educação E Cultura Contemporânea, 20. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11205

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Artigos