Formative assessment: a study on teachers’ understanding and its challenges in pedagogical practice

Authors

Keywords:

Formative assessment. Teachers' perceptions. Basic education.

Abstract

Teachers’ understanding of assessment influences its use in the classroom, whether for formative, summative purposes, or preparation for external exams. These conceptions are diverse, shaped by the historical, social, cultural, and educational contexts in which they work. In this qualitative study, we explore the conceptions of basic education teachers regarding formative assessment and the challenges they face in implementing it in their teaching practice. The results revealed multiple interpretations, indicating both the diversity of contexts and gaps in teacher training. The responses showed a more empirical than theoretical understanding, associating formative assessment with methods, monitoring, and continuous processes. These findings suggest the need for educational policies that strengthen initial and continuing training on assessment.

Author Biographies

Paulo Sérgio Garcia, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)

Doutor em educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, professor titular da Universidade Municipal de São Caetano do Sul e dos cursos de graduação e pós-graduação, mestrado e doutorado. Coordenador do Observatório de Educação do Grande ABC.

Hélida Lúcia Paulini Thomazini, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)

Doutoranda em educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul, mestra em Ciências pela USP, pesquisadora do Observatório de Educação do Grande ABC, supervisora de ensino na Prefeitura Municipal de São Caetano do Sul. 

Renata Maria Sobral, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)

Doutoranda em educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul, mestra em educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul, pesquisadora do Observatório de Educação do Grande ABC, supervisora de ensino na Prefeitura Municipal de São Caetano do Sul. 

Carlos Alexandre Felício Brito, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)

Doutor em educação física pela Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas, professor titular da Universidade Municipal de São Caetano do Sul e dos cursos de graduação e pós-graduação, mestrado e doutorado.

References

ALMEIDA, A. B.; ROSISTOLATO, R. P. R.; CERDEIRA, D. G. S. Conceptions and assessment practices in Rio de Janeiro municipal schools. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 30, n. 117, out./dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362022003003593.

ANDRADE, H. L.; HERITAGE, M. Using Formative Assessment to Enhance Learning, Achievement, and Academic Self-Regulation. New York: Routledge, 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BELL, B.; COWIE, B. Formative assessment and science education. Dordrecht: Springer, 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/240321665_Formative_assessment_and_science_education. Acesso em: 3 ago. 2025.

BENNETT, R. E. Formative assessment: a critical review assessment in education. Principles Policy and Practice, [s. l.], n. 18, p. 5-25, 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/0969594X.2010.513678.

BIGGS, J. Teaching for quality learning at university. Buckingham: Open University Press, 1998. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/215915395_Teaching_for_Quality_Learning_at_University. Acesso em: 3 ago. 2025.

BLACK, P.; WILIAM, D. Assessment and classroom learning. Assessment in Education: principles, policy & practice, London, v. 5, n. 1, p. 7-74, jul. 1998. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/0969595980050102.

BLACK, P.; WILIAM, D. Assessment for learning: putting it into practice. Maidenhead: Open University Press, 2006.

BLACK, P.; WILIAM, D. Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, [s. l.], v. 21, n. 1, p. 5-31, fev. 2009. DOI: https://doi.org/10.1007/s11092-008-9068-5.

BLOOM, B. S.; HASTINGS, J. T.; MADAUS, G. Handbook on formative and summative evaluation of student learning. New York: McGraw-Hill, 1971.

BONNIOL, J. La régulation des apprentissages en situation scolaire. Paris: Éditions ESF, 1989.

BROOKHART, S. M. Feedback that moves writers forward: how to escape correct-all feedback traps. Alexandria: ASCD, 2019.

BROOKHART, S. M. Formative assessment strategies for every classroom: an ASCD action tool. Alexandria: ASCD, 2006.

BROOKHART, S. M. Grading and learning: practices that support student achievement. Bloomington: Solution Tree Press, 2011.

BROOKHART, S. M. How to give effective feedback to your students. Alexandria: ASCD, 2008.

BROOKHART, S. M. Successful students' formative and summative uses of assessment information. Assessment in Education: principles, policy & practice, [s. l.], v. 8, n. 2, p. 153-169, jun. 2010. DOI: https://doi.org/10.1080/09695940123775.

CHAPPUIS, J. Seven strategies of assessment for learning. Upper Saddle River: Pearson Education, 2009.

EARL, L. M. Assessment as learning: using classroom assessment to maximize student learning. Thousand Oaks: Corwin Press, 2003.

EARL, L. M.; KATZ, S. Leading schools in a data-rich world: harnessing data for school improvement. Thousand Oaks: Corwin Press, 2006.

ERICKSON, F. Some thoughts on ‘proximal’ formative assessment of student learning. Yearbook of the National Society for Study of Education, [s. l.], v. 106, n. 1, p. 186–216, 2007. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1744-7984.2007.00102.x. Acesso em: 3 ago. 2025.

FERNANDES, D. Para uma teoria da avaliação no domínio das aprendizagens. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 19, n. 41, p. 347-372, set./dez. 2008. DOI: 10.18222/eae194120082065.

GARCIA, P. S.; MIELO, E. P.; WANDERCIL, M. Formação de professores em avaliação educacional: um estudo sobre as matrizes e as ementas dos cursos de licenciatura em Pedagogia. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0411.93728.

GARCIA, P. S. et al. Avaliação formativa da aprendizagem: um estudo exploratório. São Carlos: Pedro e João, 2024.

GARCIA, P. S.; SANTOS, P. R. R.; COSTA, N. V. Entre as inovações e ceticismo: professores do ensino superior diante da avaliação com o uso da inteligência artificial. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, [2024]. No prelo.

GATTI, B. A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília, DF: UNESCO, 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000367919. Acesso em: 27 abr. 2025.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GIPPS, C. Beyond testing: towards a theory of educational assessment. London: Falmer Press, 1994.

GIPPS, C. Socio-cultural aspects of assessment. Review of Research in Education, [s. l.], v. 24, n. 1, p. 355-392, jan. 1999. DOI: https://doi.org/10.3102/0091732X024001355.

GIPPS, C.; STOBART, G. Alternative assessment. In: KELLAGHAN, T.; STUFFLEBEAM, D. L. (org.). International Handbook of Educational Evaluation. Dordrecht: Springer, 2003. p. 549-576.

GUILHERME, V. S. A. A. Comunicação relativa aos processos de avaliação: um estudo realizado com professores do ensino fundamental anos iniciais. 2024. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Municipal de São Caetano do Sul, São Caetano do Sul, 2024. Disponível em: https://repositorio.uscs.edu.br/browse/title?scope=71d695b8-8c5f-4807-bbe7-f9c2311fd79b. Acesso em: 7 fev. 2025.

HADJI, C. A avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

HARLEN, W. Assessment for learning and assessment of learning. In: HARLEN, W. (ed.). ASE Guide to Primary Science. Hatfield: Association for Science Education, 2006.

HATTIE, J.; TIMPERLEY, H. The power of feedback. Review of Educational Research, [s. l.], v. 77, n. 1, p. 81-112, 2007. DOI: https://doi.org/10.3102/003465430298487.

HERITAGE, M. Formative assessment: what do teachers need to know and do? Phi Delta Kappan, [s. l.], v. 89, n. 2, p. 140–145, 2007. Disponível em: https://kappanonline.org/formative-assessment-heritage/. Acesso em: 3 ago. 2025.

LIPNEVICH, A. A.; SMITH, J. K. The Cambridge handbook on instructional feedback. Cambridge: Cambridge University Press, 2018.

MALDONADO-FUENTES, A. C. Representación escolarizada de la evaluación: un aprendizaje social profesional. Alteridad: revista de educación, Ecuador, v. 16, n. 2, p. 184-197, jul./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v16n2.2021.02.

MOSS, C. M.; BROOKHART, S. M. Advancing formative assessment in every classroom: a guide for instructional leaders. Alexandria: ASCD, 2009.

NUNES JR, F. G. et al. Avaliação de aprendizagem na percepção do docente. Revista Ilustração, Cruz Alta, v. 4, n. 1, p. 49–59, 2023. Disponível em: https://journal.editorailustracao.com.br/index.php/ilustracao/article/view/169. Acesso em: 27 abr. 2025.

OBEDUCGABC. Avaliação formativa: concepções de professores. São Caetano do Sul: USCS, 2023. Relatório interno.

OBEDUCGABC. Avaliação formativa: o feedback em destaque. São Caetano do Sul: USCS, 2023. Relatório interno.

PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens – entre duas lógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

PYTLOWANCIW, R. A avaliação formativa no ensino de ciências na ótica de professores. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/186402. Acesso em: 27 abr. 2025.

ROBINSON, J. et al. The impact of an alternative professional development model on teacher practices in formative assessment and student learning. Teacher Development: an international journal of teachers' professional development, [s. l.], v. 18, n. 2, p. 141-162, 2014. DOI: 10.1080/13664530.2014.900516.

SADLER, D. R. Formative assessment: revisiting the territory. Assessment in Education, [s. l.], v. 5, n. 1, p. 77-84, 1998. DOI: https://doi.org/10.1080/0969595980050104.

SADLER, D. R. Specifying and promulgating achievement standards. Oxford Review of Education, London, v. 12, n. 2, p. 191-209, 1987. DOI: https://doi.org/10.1080/0305498870130207.

SANTOS, A. B.; MOREIRA, A. L. O. R. Avaliação formativa na perspectiva de professores do noroeste do Paraná. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 39, n. 121, p. 1-17, abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.15369.

SHEPARD, L. The role of assessment in a learning culture. 2001. Disponível em: https://www.colorado.edu/education/sites/default/files/attached-files/The%20Role%20of%20Assessment%20in%20a%20Learning%20Culture.pdf. Acesso em: 27 abr. 2025.

STIGGINS, R. J. Assessment for learning: a key to motivation and achievement. Boston: Pearson, 2004.

STIGGINS, R. J.; CONKLIN, N. F. Assessment in the classroom. New York: Teachers College Press, 1992.

TREVISAN, N. P. Concepções de professores de língua portuguesa sobre avaliação. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 35, p. e10221, 2024. DOI: 10.18222/eae.v35.10221.

WILIAM, D. Embedded formative assessment. Bloomington: Solution Tree, 2011.

WILIAM, D. Formative assessment: the bridge between teaching and learning. Voices from the Middle, [s. l.], v. 21, n. 2, p. 15-20, dez. 2013. DOI: 10.58680/vm201324461.

WILIAM, D. Formative assessment: getting the focus right. Educational Assessment, [s. l.], v. 11, n. 3, p. 283-289, 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.1207/s15326977ea1103&4_7.

Published

2025-12-18

Issue

Section

Artigos (fluxo contínuo)