64 ANOS DE TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS NO BRASIL DO COMPROMISSO SOCIAL

Authors

Keywords:

Social representations. Education. Social psychology.

Abstract

This essay examines the development and social commitment of Social Representations Theory (SRT) in Brazil over 64 years (1961-2025), focusing on its appropriation and re-elaboration by academia, especially in Social Psychology and Education. The reflection highlights the role of SRT as a critical and transformative tool, capable of unveiling social realities and, particularly, contributing to analyses of subjectivities within the fields of education and health. The manuscript also explores how Brazilian studies in social representations have been solidified through research groups and associations, driving a movement of intellectual resistance and scientific innovation. Finally, it reinforces the ethical-political commitment of SRT in Brazil, which aims not only to understand but also to transform unjust social structures, with a fundamental emphasis on education as a path to social change.

Author Biographies

André Felipe Costa Santos, UEG

Doutor em Educação. Professor da UEG.

Clarilza Prado Souza, PUC-SP

Dra. em Educação. Professora PUC-SP.

Edna Maria Querido de Oliveira Chamon, UNITAU

Doutora em Educação. Professora da Universidade de Taubaté.

Patrícia Ortiz Monteiro, Universidade Estácio de Sá (UNESA)

Doutora em Ciências Ambientais
Professora do Programas de Pós-graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá -RJ e em Desenvolvimento Humano e Educação da Universidade de Taubaté -SP

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Published

2025-05-29

How to Cite

Costa Santos, A. F. ., Prado Souza, C., Querido de Oliveira Chamon, E. M. ., & Ortiz Monteiro, P. (2025). 64 ANOS DE TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS NO BRASIL DO COMPROMISSO SOCIAL. Revista Educação E Cultura Contemporânea, 22. Retrieved from https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/11932

Issue

Section

Artigos (fluxo contínuo)