Submissions
Submission Preparation Checklist
As part of the submission process, authors are required to check off their submission's compliance with all of the following items, and submissions may be returned to authors that do not adhere to these guidelines.- I. The author(s) and any co-author(s) are aware of and agree to the journal's editorial policies for article publication and the following terms and guidelines;
- II. The authors guarantee that the work has not been previously published in electronic or print format, nor submitted for publication in Portuguese in other journals. They also ensure that all authors have participated in the intellectual creation of its content;
- III. The published articles exclusively represent the viewpoints of their authors and not the position of the Revista Educação e Cultura Contemporânea or the Graduate Program in Education at Universidade Estácio de Sá;
- IV. It is the responsibility of the author(s) to ensure that the manuscript does not contain elements that reveal their identity, thereby guaranteeing a blind review during the peer review process. To this end, the following measures should be adopted: remove authors' names, institutional affiliations, and any personal information from the body of the text and the footnotes; replace references to one’s own work with neutral terms, such as 'Author' or 'Author, year', to avoid citations that allow for identification; name the submission file neutrally, without mentioning the names of the author(s); and remove any metadata from the document that could identify the authorship (e.g., file properties in text editors).
- V. The person responsible for the submission must ensure the complete and accurate entry of information for all contributors, as required by the submission system, including: full name, updated institutional affiliation, email, link to the Lattes curriculum (for Brazilian participants), ORCID, and a short biography.
- VI. The author(s) commit to submitting the manuscript exclusively using the official template provided by the Revista Educação e Cultura Contemporânea (REEDUC), ensuring full compliance with the required formatting standards. This includes the standardization of margins, font, spacing, citation style, and bibliographic references, as described in the Guidelines for Authors. Submissions that do not meet the established standards may be rejected or returned for adjustments before being forwarded for peer review.
- VII. If any Artificial Intelligence (AI) resource was used during the preparation of the manuscript, the author(s) must declare its use, following the guidelines provided in the template and the 'Copyright Statement' section available on this page.
- VIII. Texts submitted to REEDUC undergo rigorous analysis using plagiarism and Artificial Intelligence detection tools before entering the evaluation process. Works identified as plagiarism or generated by AI will invariably be rejected, thereby ensuring the originality and academic integrity of our publication.
Artigos (fluxo contínuo)
Reúne trabalhos inéditos que se concentram na temática da REEDUC.
Seção temática 2025: literacias
This thematic section invites academic reflections on how diverse literacies enrich the educational process, promoting inclusive and effective pedagogical practices. It seeks interdisciplinary articles addressing literacies from various perspectives, highlighting the diversity of discussions in Portuguese and Spanish.
Copyright Notice
Ao submeter um artigo para publicação na Revista Educação e Cultura Contemporânea, o (s) autor(es) concordam com os seguintes termos:
- Garante(m) que o trabalho é inédito, não tendo sido publicado anteriormente em meio eletrônico ou impresso, nem submetido a outro periódico em língua portuguesa. Também assegura(m) que todos os participantes contribuíram de forma significativa para a elaboração intelectual do conteúdo.
- Os autores mantêm integralmente os direitos sobre o artigo, mas autorizam a Revista Educação e Cultura Contemporânea a realizar a publicação com exclusividade. A submissão implica a cessão dos direitos de publicação, sem remuneração, sob a Licença Creative Commons Attribution CCBYNC, que permite o compartilhamento do trabalho com o devido reconhecimento de autoria e de sua primeira edição neste periódico. Essa autorização inclui a permissão para que a revista utilize trechos, imagens ou o artigo completo para fins de divulgação científica em plataformas de mídias sociais e outros canais de comunicação institucional.
- Reconhece que o conteúdo publicado reflete exclusivamente as opiniões dos responsáveis pelo trabalho, não representando a posição institucional da Revista Educação e Cultura Contemporânea ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá.
- Está autorizado e é incentivado a divulgar o artigo on-line, utilizando o DOI ou o link de acesso direto à publicação.
- Caso tenha sido utilizado algum recurso de inteligência artificial (IA) durante a elaboração do manuscrito, o(s) autor(es) deve(m) declarar a ferramenta, o modelo ou o serviço empregado, especificando a versão utilizada, a forma de aplicação e o motivo de seu uso. Essa declaração deve ser incluída no manuscrito, imediatamente antes das referências, sob o título "Declaração de IA e Tecnologias Assistidas por IA no Processo de Escrita", seguindo rigorosamente as orientações do template oficial da revista. Além disso, o(s) autor(es) deve(m) revisar e editar o conteúdo gerado, assumindo total responsabilidade pelo conteúdo da publicação.
Exemplo de declaração:
"Durante a preparação deste trabalho, o(s) autor(es) utilizou(aram) [nome da ferramenta/modelo ou serviço] versão [número e/ou data] para [justificar o motivo]. Após o uso desta ferramenta/modelo/serviço, o(s) autor(es) revisou(aram) e editou(aram) o conteúdo em conformidade com o método científico e assume(m) total responsabilidade pelo conteúdo da publicação."
Privacy Statement
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.