Universal color code as alternative for visual disabilities

Autores

  • Roberto Cardoso Freire da Silva UNESA / PPGE
  • Bruna Milam Almeida Instituto Nacional de Tecnologia
  • Júlio Cezar Augusto da Silva Instituto Nacional de Tecnologia
  • Luiza Beck Arigoni Escola Superior de Desenho Industrial (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.5935/2238-1279.20210049

Resumo

This paper presents the research results of Color Universal Code (UCC), held in 2018, through a partnership between the National Institute of Technology (NIT) and the Benjamin Constant Institute (BCI). The exploratory research was carried out based on the guidelines of Tullis and Albert (2008) and aimed to evaluate the UCC, as an alternative code for reading and representing colors, by people with visual impairments. During the tests, different techniques and instruments were used, including focus group and usability test. The data were analyzed using the content analysis method of Glaser and Strauss (1967) and demonstrated positive results, regarding the possibilities of using UCC for educational purposes. Keywords: Universal Color Code. UCC. Braille. Visual Impairment. Inclusion.

Biografia do Autor

Roberto Cardoso Freire da Silva, UNESA / PPGE

Roberto Cardoso Freire da Silva é doutorando e mestre pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá do Rio de Janeiro (UNESA/PPGE), especialista em Gestão Estratégica pela (UCAM-RJ) e em Didática do Ensino Superior (FEAP). Ex-professor da Faculdade de Educação Tecnológica do Estado do Rio de Janeiro (FAETERJ-Rio/FAETEC). ORCID: 0000-0001-7481-1568

Bruna Milam Almeida, Instituto Nacional de Tecnologia

Bruna Milam é pesquisadora com mestrado em Design pela Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ESDI-UERJ). Seu principal interesse está no uso de metodologias de pesquisa em design voltadas para usabilidade e para negócios.

Júlio Cezar Augusto da Silva, Instituto Nacional de Tecnologia

Júlio C Augusto da Silva é coordenador do Laboratório de Tecnologia Assistiva e Inclusão do Instituto Nacional de Tecnologia - LATAI INT. Tem doutorado em design pela PUC Rio com estágio na Delft University of Technology.

Luiza Beck Arigoni, Escola Superior de Desenho Industrial (UERJ)

Doutoranda em Design pela ESDI/UERJ, mestre em Design pela PUC-Rio (2017), bacharel em Design pela UFN (2012). Tem experiência em projetos de Tecnologia Assistiva, Design Universal e Envelhecimento Saudável.

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Publicado

25-03-2021

Como Citar

Silva, R. C. F. da, Almeida, B. M., Silva, J. C. A. da, & Arigoni, L. B. (2021). Universal color code as alternative for visual disabilities. Revista Educação E Cultura Contemporânea, 18(53), 442–463. https://doi.org/10.5935/2238-1279.20210049

Edição

Seção

Artigos