Images of women and non-formal education: body representations in the illustrated press

Autores

  • Ariane Franco Lopes da Silva Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Luiz Carlos Barreira Universidade Católica de Santos
  • Isabel Baptista Universidade Católica Portuguesa

DOI:

https://doi.org/10.5935/2238-1279.20210077

Resumo

This investigation analyses photographic images in the press from the beginning of the 20th century and explores the contemporary non-formal education of women in Portugal and Brazil. The study reflects on the diffusion of representations through photographic language, and on its role in the non-formal education of women. The theory of social representations offers theoretical and methodological support to the study. The data obtained with the analysis of scenarios, facial expressions, accessories, ornaments and body postures were treated by content analysis. The results indicate that these elements spread both existing conventions and new ideas, expressed by the coexistence of different aesthetic and compositional elements in the same image. This study contributes to the debate about the role of body images in the diffusion of social representations and the re-signification of these representations, and the implication for contemporary non-formal education. Keywords: Image. Body. Woman. Contemporary Education. Representations.

Biografia do Autor

Ariane Franco Lopes da Silva, Universidade Federal da Fronteira Sul

Ariane Franco Lopes da Silva possui Doutorado e mestrado em Educação pela Universidade de Cambridge (Inglaterra). Desenvolveu estágio Pós-doutoral em Psicologia da Educação na PUC/SP e em Educação na Universidade Católica Portuguesa - Faculdade de Educação e Psicologia (CEDH). Dra. Ariane Silva é Professora Adjunta na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), investigadora na Universidade Católica Portuguesa - Centro de Estudos para o Desenvolvimento Humano (CEDH), Porto, Portugal, e no Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjectividade-Educação (CIERS-ed/ Fundação Carlos Chagas). Lí­der do Grupo de Pesquisa 'Corpo, Movimento e Representações'. Seus interesses de pesquisa são: representações sociais, educação, corpo, imagem, identidades sociais, culturas.

Luiz Carlos Barreira, Universidade Católica de Santos

Luiz Carlos Barreira possui bacharelado e licenciatura plena em História pela Universidade de São Paulo (USP), mestrado em Educação pela Pontifí­cia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), doutorado em Educação: Filosofia e História da Educação (Unicamp), com estágio pós-doutoral em História da Educação (UL, Lisboa). Atualmente é pesquisador, professor e orientador no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Santos e lí­der do grupo de pesquisa Formação de Sujeitos: História, Cultura, Sociedade (UniSantos). Dr. Barreira é investigador do Grupo História Cultural e dos Saberes Pedagógicos: impressos e modelos culturais, vinculado í  área da História e í  Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP).

Isabel Baptista, Universidade Católica Portuguesa

Isabel Baptista é professora da Universidade Católica Portuguesa (Porto, Portugal) e investigadora do Centro de Estudos para o Desenvolvimento Humano (CEDH). Seus interesses de investigação são: ética, hospitalidade e educação.

Downloads

Publicado

13-05-2021

Como Citar

Silva, A. F. L. da, Barreira, L. C., & Baptista, I. (2021). Images of women and non-formal education: body representations in the illustrated press. Revista Educação E Cultura Contemporânea, 18(54), 597–615. https://doi.org/10.5935/2238-1279.20210077

Edição

Seção

Estética e educação contemporânea