Análise Retórica e dialética de discursos acerca da educa-ção
Resumo
Este artigo apresenta alguns procedimentos de análise retórica e dialética para o exame de doutrinas pedagógicas. O autor mostra como o esquema argumentativo "dissociação de noções" opera no âmbito dos discursos acerca da profissão docente, depois apresenta a distinção entre argumentos contraditórios e incompatível para determinar os significados técnicos da análise dialética. De passagem trata do papel argumentativo das figura metáfora e metonímia na instituição de significados utilizados pelos autores. Conclui afirmando que o domínio dos esquemas argumentativos é condição para apreender os temas em debate em qualquer situação, particularmente nos que trata da educação, tema geral do artigo.
Palavras-chave: Análise retórica. Análise dialética. Pedagogias.
Rhetoric and dialectic Analysis
of the discourses about education
Abstract
This article presents some procedures of rhetorical and dialectic analysis for the examination of pedagogical doctrines. The author shows how the argumentative scheme " dissociation of notions" operates in the ambit of speeches about the teaching profession, and then he presents the distinction between contradictory and incompatible arguments to determine the technical meanings of the dialectic analysis. He deals briefly with the argumentative role of the figures metaphor and metonymy in the institution of meanings used by the authors. He concludes stating that the domain of the argumentative schemes is condition to apprehend the themes in debate in any situation, particularly in the ones that deal with education, general theme of the article.
Key words: Rhetorical analysis. Dialectic analysis. Pedagogies.
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