The Revision of the Cooperation Model in the Case of the FM-Alliance

Autores/as

  • Andreas Dittmar Weise Universidade Federal da Grande Dourados
  • Charles Albino Schultz Universidade Federal de Ouro Preto
  • Andréa Cristina Trierweiller Universidade Federal de Santa Catarina
  • Rudimar Antunes da Rocha Universidade Federal de Santa Catarina

Palabras clave:

Cooperation model, Cooperation strategy, Strategic model of cooperation, Alliance.

Resumen

There are several concepts and types of business strategies used on the last decades. However, a lot of these strategies aren"t applicable for cooperation"s. The only existing way to determinate the situation of the cooperation consists by using the strategic model of cooperation. The purpose of this study consists in verifying the strategic model of cooperation by analyzing the cooperation "FM-Alliance". Methodologically, this study qualifies as empirical, theoretical and a case study. A questionnaire is developed for the application of this model and after that applies it to a group of companies that work in cooperation FM Alliance. As a result it was obtained that the FM Alliance with six partners is unfavorable for the cooperation, because one of the partner companies is dormant. Alternatively, the dormant partner leaves the cooperation. That gives the cooperation now possibilities to enter in new markets and core competences.

Biografía del autor/a

Andreas Dittmar Weise, Universidade Federal da Grande Dourados

Graduado em Industrial-Engineering and -Management - Universitat Leipzig (Karl Marx) (1999), Mestre em Industrial-Engineering and -Management - Universitat Leipzig (Karl Marx) (2005) e doutorado em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009). Atualmente, é Professor Adjunto I da Faculdade da Engenharia, da Universidade Federal de Santa Catarina (UFGD). Tem experiência na área de Administração e Engenharia de Produção com ênfase em Ciência imobiliária e Estratégia empresarial, atuando principalmente nos seguintes temas: Facility Management, gestão imobiliária, Terceirização de serviços e Redes.

Charles Albino Schultz, Universidade Federal de Ouro Preto

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná e mestre em Contabilidade pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é aluno do doutorado em Wirtschaftwissenschaft na Technische Unitversití¤t Chemnitz e professor assistente do Curso de Administração da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

Andréa Cristina Trierweiller, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Administração, mestre e doutora em Engenharia de Produção, tí­tulos obtidos, respectivamente, em 1993, 2004 e 2010, todos pela Universidade Federal de Santa Catarina. Possui experiência como professora universitária em cursos de Graduação e Pós Graduação e como consultora de empresas.

Rudimar Antunes da Rocha, Universidade Federal de Santa Catarina

Prof. Associado II do Departamento de Ciências da Administração da UFSC na área de Marketing. Possuir Graduação em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (1982), Mestrado em Administração (1992) e Doutora em Engenharia de Produção (2000) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Publicado

2011-12-01

Cómo citar

Weise, A. D., Schultz, C. A., Trierweiller, A. C., & Rocha, R. A. da. (2011). The Revision of the Cooperation Model in the Case of the FM-Alliance. Revista ADM.MADE, 15(2), 82–97. Recuperado a partir de https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/admmade/article/view/78

Número

Sección

Artigos