STRATEGIC BEHAVIOR MEASUREMENT IN MICRO AND SMALL BUSINESSES: AN ANALYSIS SUPPORTED BY THE MILES & SNOW TYPOLOGY (1978)

Autores

  • Alessandra Cassol Universidade Nove de Julho / Universidade do Contestado
  • Bruna Lorandi Universidade do Contestado (UNC)
  • Antonio Oliveira de Carvalho Universidade Nove de Julho (UNINOVE) / Centro Universitário Jorge Amado (UNIJORGE)
  • Renato Fabiano Cintra Universidade Nove de Julho (UNINOVE) / Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
  • Ivano Ribeiro Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) / UNINOVE

Palavras-chave:

Strategic behavior, Micro and Small Service Businesses, Miles & Snow typology

Resumo

The purpose of this article was to analyze the strategic behavior of micro and small-sized enterprises in accordance with the typology proposed by Miles and Snow (1978). The research used a quantitative approach through a survey.  The analyzed data originates from 368 questionnaires applied in service-providers located in the city of Concórdia, Santa Catarina - Brazil. As a result, it was verified that the service-providers tend to use strategic behavior based on analytical placement.  This suggests that the enterprises seek to maintain themselves in a stable market, but also seek for new products and markets.  It was also observed that family enterprises and non-family enterprises have very similar strategic behaviors, indicating that the means of ownership does not condition strategic behavior, or at least does not differentiate them in a totally opposite polarization in their strategic behaviors.  As a main contribution, this study demonstrates that the taken by the researched enterprises can be the result of dynamics of the environment and of the strategic mindset of its managers.

Biografia do Autor

Alessandra Cassol, Universidade Nove de Julho / Universidade do Contestado

Doutoranda em Administração - UNINOVE

Mestre em Administração - UNIVALI

Professora e Coordenadora do Curso de Bacharel em Administração da Universidade do Contestado (UNC)

Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/9005547281638334

 

Bruna Lorandi, Universidade do Contestado (UNC)

Bacharel em Administração - UNC

Antonio Oliveira de Carvalho, Universidade Nove de Julho (UNINOVE) / Centro Universitário Jorge Amado (UNIJORGE)

Doutorando em Administração pela Universidade Nove de Julho (UNINOVE). Professor do Centro Universitário Jorge Amado (UNIJORGE)

Renato Fabiano Cintra, Universidade Nove de Julho (UNINOVE) / Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutorando em Administração pela Universidade Nove de Julho (UNINOVE). Professor da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) 

Ivano Ribeiro, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) / UNINOVE

Doutor em Administração pela Universidade Nove de Julho (UNINOVE). Professor do Centro de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

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Publicado

2019-04-09

Como Citar

Cassol, A., Lorandi, B., Carvalho, A. O. de, Cintra, R. F., & Ribeiro, I. (2019). STRATEGIC BEHAVIOR MEASUREMENT IN MICRO AND SMALL BUSINESSES: AN ANALYSIS SUPPORTED BY THE MILES & SNOW TYPOLOGY (1978). Revista ADM.MADE, 23(1), 105–125. Recuperado de https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/admmade/article/view/2993

Edição

Seção

Artigos